Vårkänslor i Skåne och en avstickare till vackra Helsingør

SAS kör en poäng och jag blir som en nervös cowboy på fultjack så kan jag inte hålla fingrarna i styr. Och innan jag ens hunnit tänka igenom mitt beslut så har jag bokat en tur- och retur till Ängelholm.

Utresa den 31 mars och hemresa den 23 april. Med baktanken att däremellan planera in två tågresor i respektive riktning. Jag hade i alla fall den goda smaken att boka in mig på  SK177 klockan 11:30 ner till det skånska slättlandskapet. Utan att tvinga upp mig för ytterligare ett fakirflyg från Arlanda.

Så i fredags hamnade jag återigen i SAS ökända lounge i Terminal 4 för en snabbvisit. Där jag spenderade tiden med att dricka ett glas lingondricka i plastmugg och förtära en banan i brist annan föda. Vad jag inte visste när jag satt i en av fåtöljerna var att jag inom kort skulle återvända.  För naturligtvis så visade det sig att min flight var försenad..

För när jag i lagom tid gick till gate 42 så blinkade skärmen om en ny avgångstid. Så efter ytterligare någon timmes väntan och ytterligare en banan så var det dags för boarding  och jag fick även prova SAS nya zonboarding som G.. Men som bland de sista som klev ombord visade det sig att min plats 11D även innebar tomma säten på hela raden som jag kunde breda ut mig på.

Väl på marken så möttes jag av riktigt vårväder med 14 °C och värmande sol.  Efter att ha plockat upp bagaget och gått ut på andra sidan byggnaden. Så rullade flygbussen in punktligt. Men efter ett kort samtal med chauffören som berättade att han hade lunch  och att det skulle komma en annan buss om 20 minuter så bestämde jag mig för att köpa en glass istället och njuta av vädret. Och ringa en polare för att berätta om att jag var på väg in till Helsingborg. Så jag fick veta att han skulle svänga förbi och plocka upp mig istället.

2 för 399:-

Efter en sightseeing genom större delen av nordvästra Skåne så släppte han tillslut av av mig vid Knutpunkten i Helsingborg runt klockan 17:25. Butikerna på andra sidan sundet bommar igen klockan 18:00. Men med en tur- och returbiljett i näven för 70 spänn så pluttrade skutan över på 20 minuter. Men likt en graciös gasell så lyckades jag ta mig över kullerstenarna till första bästa butik. Där jag med andan i halsen väste att jag ville några olika pavor av Plantation rum. Men jag kan inte rekommendera någon att åka över för att bara köpa sprit. Då är det bättre att flyga till Kastrup.

I bakgrunden Kronborgs slott

Trots att jag åtskilliga gånger genom åren har stått på kajen i Helsingør och blickat ut mot Kronborgs slott i nordost. Så är det inte ens en bråkdel av gångerna som jag har promenerat ut till udda. Men nästa gång som jag åker ner så tänkte jag spendera en heldag i staden och bara vandra runt om det är fint väder.

330 spänn extra för att få sova ensam

Väl tillbaka på knutpunkten så blev det en öl med en annan vän. Efter ett samtal så fick jag veta att jag skulle vara tvungen att vara tillbaka i Stockholm senast klockan 14:00 dagen efter. Så smått oplanerat så satt jag och velade om jag skulle boka nattåg från Helsingborg med byte i Lund eller från Malmö C. Fördelen med det sistnämnda skulle vara att jag skulle få drygt en och en halv timme längre tid på tåget och förhoppningsvis hinna ta en dusch innan tåget började rulla. Nackdelen skulle bara bli att jag skulle vara tvungen att ta mig till Malmö C med ett sabla Pågatåg..

Diskussionen  handlade i huvudsak om det verkligen var värt 330 spänn extra för att få en egen kupé 1 klass nattvagnskupé 892 spänn istället för en säng i en delad 2 klass kupé för 562:- Och visst är det kanske onödiga pengar som jag lätt hade kunnat spara för en enda natt. Samtidigt så vill jag verkligen kunna vara i fred från främlingar när jag ska sova. Av samma anledning tror jag de flesta väljer hotell framför hostel.
SJ nattåg 1 klass sovkupé

Fördelen med 1 klass sovkupé är att man dels får en egen kupé men även en toalett och dusch! Sen som jag skrivit förut så är det viktigt att ladda upp med föda innan du kliver ombord på nattågen.

Nedbäddad

Tidigare så har jag alltid haft svårt att sova ombord på nattåg. För det är en skum känsla att ligga i en säng som mer på minner om en maracas. När vagnen kränger fram och tillbaka över rälsen. Men de senaste gångerna så har jag lyckats somna som en stock.

Men klockan 05:30 vaknar jag i givakt av att någon främmande kvinna gastar om tågförsening! Det tog mig ganska många sekunder innan jag förstod att det kom ur högtalarna och inte kupén. Därefter så fortsatte uppgraderingarna om förseningen med jämna mellanrum.

Frukost på Radisson Blu Viking

En annan melodi med att åka SJ nattåg i 1 klass är att det ingår frukost på utvalda hotell runt om i Sverige. I Stockholm så är det på Radisson Blu Viking i direktanslutet till Centralen som man får hugga in på frukostbuffén. Som syns på bilden så kan jag återigen rekommendera pannkakorna.

Efter att jag skickat ett ersättningskrav så fick jag tillbaka 224 kronor för nästan två timmars försening. SJ försämrade kraftigt sina ersättningsnivåer efter att man antog den praxis som EU lagstiftat om.

/ JK

Taggad , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )