Düsseldorf – Känd som världens längsta bardisk – Men bara en ynka öl dracks..

Det är något speciellt med tyska städer när det kommer till deras kontraster och inslag av industrier, kultur, arkitektur och historia. För den oinvigde kan jag berätta att Tyskland är så mycket mer än ”Det hippa Berlin” som vi ständigt uppmanas att besöka.

Precis som många andra tyska städer så är Düsseldorf befolkningsmässigt med sina runt 600.000 innevånare mindre än Stockholm. Men det var främst den pittoreska stadsdelen  Altstadt (gamla stan) som lockade mitt intresse. I folkmun kallas den för ”Världens längsta bardisk” med sina över 300 barer och syltor. Men trots det så blev det ingen Altbier för att fukta strupen med. Den mörka överjästa ölen bryggs lokalt i Düsseldorf enligt gamla tyska bryggeritraditioner och renhetslagar med mörka maltsorter som bas vilket även ger ölet dess karriäristiska färg.

Däremot så hann jag bo på ett hotell i en annan del av stadens utkant, äta en pizza som fick mitt kolesterolvärde att slå frivolter samt utforska stadsdel för stadsdel. För att avsluta resan med tyska curryfrikadeller i loungen som ett förspel inför den rabiata välkomstkommittén som jag möttes av från Svenska tullverket på Arlanda.Tåget från flygplatsen

För ovanlighetens skulle så hade jag bokat in mig på en eftermiddagsflight från ett grådaskigt Arlanda. Efter en knapp tvåtimmars händelselös flygresa så tog vi SK2625 mark på Düsseldorf International Airport (DUS) och möttes av samma trista väder. Kvällen innan så hade jag kollat upp att SAS använder Terminal A på flygplatsen. Och därför skulle jag behöva använda flygplatsens SkyTrain till tågstationen som förbinder flygplatsen med Düsseldorf Hbf (Centralstationen). En resa som kostar €7 i DB-biljettautomaten. (Mer om SkyTrain och terminalen längre ner i blogginlägget).

Glöm inte att alltid ha lösa kontanter i Tyskland

Väl framme på Düsseldorf Hbf så försökte jag orientera mig för att hitta rätt tåg och station ut till hotellet. Men efter 20 minuter så slutade det med att jag istället hoppade in i en taxi för att ta mig till Park In Düsseldorf Süd. När jag valde hotellet så utgick jag i första hand från att hotellet är anslutet Club Carlson, samt att en hotellnatt kostade ynka €45.

Den som var följt Grattis Världen eller själv bott på ett Park Inn vet att hotellen håller samma standard som ett genomsnittliga Scandic hotell så man får vad man betalar för. Efter en kvarts sightseeing bland gråa betongklossar där taxichauffören berättat om allt möjligt. Så anlände vi till något som verkligen kändes som ett motell längst en Europa väg med sina smutsiga fasad och dåligt upplysta parkering.

Äta bör man..

Jag är knappast ensam om att någon gång ha hamnat på ett hotell långt ut i obygden bortom turistgator och restauranger. I det här fallet så verkade det inte ens finnas någon kvällsöppen livsmedelsbutik i närheten. Mer än en ensam ESSO mack runt hörnet av hotellet som erbjuder lite chips och annat onyttigt. Men det är ju samtidigt lite av charmen med att hamna helt åt helvete också.

Dock hade jag kanske inte räknat med att hotellrestaurangen skulle bomma igen innan jag hade fått hungers känslor. Men det triggade bara min överlevnadsinstinkt, svälta eller leta föda? Med lite hjälp av Google så fick jag reda på att det skulle finnas en pizzeria cirka 2 kilometer bort från hotellet. Även om Pizza Miami hade fått 3,5 i snittbetyg så hade nöden ingen lag?

Så jag promenerade i kvällsmörkret på sprucken asfalt ständigt bländad av bilarnas helljus. Väl framme så kliver jag in på något som känns som en loppmarknad för amerikanskt krimskrams. Men ärligt talat så smakade min Texas med köttfärs, bacon och lök inte allt för illa. Trots att varje tugga med baconen kännes som att suga på en saltsten.

Vill man ha utsikt får man välja ett annat hotell..

Dagen efter så gick jag upp i tid för att ta mig tillbaka till Düsseldorf. Som sagt så ligger hotellet verkligen avsides och fungerar nog mer som ett motell för trötta bilförare än som ett turisthotell. Men trots det så var mitt rum helt okej och frukostbuffén var till belåtenhet. Om jag hade haft en hyrbil så hade jag nog kunnat stanna en natt till.

Tillbaka till Düsseldorf Hbf

Som jag skrev innan så var min plan att ta tåget ut till den närbelägna tågstationen för att sen promenera till hotellet. Men det hela slutade ju med att jag istället tog en taxi. Men på väg tillbaka till Düsseldorf Hbf så letade jag upp Bahnhof Düsseldorf-Reisholz som stationen tydligen hette.

Onödigt vetande,  stationen ligger längs Köln-Duisburg järnvägen som tydligen är Tysklands viktigaste och mest trafikerade järnvägssträcka. Man kan säga mycket om ett land som Tyskland, i synnerhet städernas förfallna förorter. Men Düsseldorf Hbf är en tågstation som jag verkligen gillar. Då den är väldigt välorganiserad med tanke på att fler än 1 000 tåg per dag stannar i Düsseldorf.

St Cecilia

En av stadens mer kända kyrkor St Cecilia är belägen i stadsdelen Düsseldorf-Benrath. Kyrkan började byggas så sent som 1900-talet för att hedra det romersk-katolska helgonet St Cecilia. Hon dömdes till döden troligen år 230 för sin kristna tro. Men när man misslyckats med att dränka henne, så halshöggs hon istället.

Ta dig tid att promenera i Altstadt när du besöker Düsseldorf

Som jag skrev innan om tyska städer, arkitektur och historia så har de gamla stadsdelarna mycket att erbjuda. Och skulle man bli trött i benen så finns det en bardisk nästan överallt för törstiga locals och turister.

Rheinturm är Düsseldorfs TV-torn

Och är med sina 240,5 meter över marken även stadens högsta byggnad belägen i stadsdelen Nordrhein-Westfalen. Konstruktionen påbörjades 1979 och avslutades 1981 och krävde 7500 kubikmeter betong och väger 22.500 ton.

Bar & Lounge M 168

I likhet med andra TV-torn så huserar även Rheinturm en restaurangen med roterande golv som låter gästerna sitta vid bordet och samtidigt få en 360° panoramavy. Men tydligen så öppnade inte Restaurang Top 180 (172,5 meters höjd) fören klockan 18:00. Så jag fick nöja mig med att besöka Bar & Lounge M168 på våningen under (168 meters höjd). Som mer eller mindre kändes som ett botten napp även en januarimåndag. Jag betalade €9 för att åka upp i tornet, men €14 för en blöt caesar wrap och en cola.

Öppet mellan klockan 10:00 till 23:30
Rheinturms hemsida

Strandpromenaden längst Rhen

Västeuropas största flod Rhen skär igenom Düsseldorf. Den 1 230 kilometer långa floden rinner från Bodensjön i Schweiz och slingrar sig igenom Tyskland, Nederländerna och Frankrike där den till slut mynnar ut i flera stora flodarmar i Nordsjön. Rhen är fortfarande en viktig transportväg för gods och handel vilket Düsseldorfs hamn vittnar om.

Tysk ölreklam för Füchschen Alt

Sedan 2006 så använder det lokala bryggeriet Füchschen Alt rödrävar i olika utföranden som maskotar. Bryggeriet har använt samma familjerecept sedan år 1848. Men det lilla bryggeriet smulades till grus i samband med terrorbombningen av Düsseldorf. Den 10 september 1942 fällde 360 flygplan RAF stridsplan 700 ton bomber över staden under en 24 timmars bombräd. Men precis som mycket annat i staden så är även bryggeriet återuppbyggt. En annan kul detalj är att ölet är svårt att få tag på utanför Düsseldorf. Även om den faktiskt går att hitta på ett fåtal välsorterade ölbarer i Sverige.

Düsseldorf Hbf

Man kan säga mycket om järnvägsstationer i Tyskland. Men om Stockholm C bara var hälften så välorganiserad som tyska dito så hade världen varit en bättre plats.

Düsseldorf Flughafens station

Som jag skrev tidigare så är det väldigt smidigt att ta sig från flygplatsen->centrum<-flygplatsen med tågDet är enkelt att köpa tågbiljetter direkt i automaten och spårområdet med perronger är lätt att orientera sig på.

SkyTrain

I anslutning till Düsseldorf Flughafens station så finns som sagt ett SkyTrain för att transportera passagerare mellan terminalerna och tågstationen. Och det är faktiskt ganska kul att åka i gondolerna.

Man kan bara älska det!

Säga vad man vill, men det här är briljant reklam för hyrbilsfirman Sixt hybridbilar! Ofta så överraskar Sixt mig med sin genomtänkta reklam på diverse flygplatser i Europa. Budskapet är enkelt, låt dig inte luras av falska hybrider. Det är så bra att till och med jag väljer att publicera det här i Grattis Världen.

Whisky eller whisky? Mer skillnad än bara stavning

Egentligen så är jag ingen fanatiker utav varken den ena eller andra sorten. Jag är mer av en rom och bourbon person. Men samtidigt så är det trevligt att fylla ut barskåpet hemma med lite schyst sprit som mest ändå får stå och samla dam.  Någon gång så måste jag skriva lite om olika drycker i Grattis Världen.

Terminal A

En annan sak med större flygplatser är utbudet och möjligheten att fördriva tid. Tyvärr så hade jag ont om tid så jag hann inte gå runt allt för mycket. Då jag mer var fokuserad på att ta en dusch och få något att äta.

Tysk flygplats = obligatoriskt besök i Lufthansas Senator Lounge

En av topparna med att vara SAS Eurobonus Guld är att man får tillgång till Lufthansas senator lounger. Och efter att ha drivit runt i Düsseldorf en hel dag så var det skönt att kunna ta en dusch och byta kläder innan en bit mat. Om du ser mig på en flygplats så tveka inte att komma fram och hälsa. Flyger du ensam med ett Star Alliance bolag så kan det hända att jag gästar in dig.

Vad är det med tyskar och curry?!

Som jag nämnde tidigare så är Düsseldorf känd för sina goda Altbier. Trots det så avslutar jag resan i väntan på SK2626 med dagens enda bira. En simpel Beck’s Gold som fick göra sällskap med tyska frikadeller och risonipasta. Men vad är det med de sabla tyskarna att krydda allt med curry?!

Efter ytterligare en händelselös flight så tar vi mark på Arlanda runt klockan 21:50 och väl i gaten så möttes vi av tre rabiata tullare som valde ut personer som skulle kollas extra noga. Naturligtvis så hamnade jag i den fållan som skulle undersökas. Men utan någon visitation så fick jag lämna mitt pass för att den ena tullaren kunde göra en slagning på mig. Tydligen så låg Düsseldorf så nära Amsterdam att man misstänkte att passagerare gärna agerade mulor den vägen. Men vad jag kunde se så fanns ingen hund som luktade på folk.

/ JK

Taggad , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )