Tur och retur till Kalmar-Öland Airport från Bromma med vändande flygplan

Lördags förmiddagen så var det dags för veckans andra utflykt med BRA. Men den här gången så var resplanen något enklare upplagd med en tur och retur resa ner till Kalmar Öland Airport med vändande flygplan.

För precis som under torsdagens 130 mil långa utflykt till Mora och Ängelholm så handlade det mest om att samla ett nytt streck till kartan och en ny flygplats. Sa,t plocka 1500 till mitt Finnair konto då båda flighterna var i bokningsklass Q som ger 750 poäng styck. Vanligtvis när jag ska resa till/från Bromma så har jag alltid valt att åka med Flygbussen från Cityterminalen.

Men i och med att min flight TF 672 först skulle lyfta klockan 10;25 så bestämde jag mig för att gå utanför boxen. Och istället åka tunnelbana till Alvik och därifrån byta till tvärbanan vidare till Bromma Blocks för att prominera den sista biten upp till flygplatsen. Men som vanligt skulle det visa sig att min tidsoptimism skulle tvingade tävla mot klockan!Promenaden blev till en språngmarsch!

För var jag inte riktigt hade räknat med eller ens kollat upp var att spårvagnshållplatsen Karlsbodavägen ligger 1100m från flygplatsen! Så som en skadeskjuten gnu på tjack började jag gå i allt snabbare takt för att hinna till incheckningsmaskinen för att hinna skriva ut mitt boarding pass, hinna igenom säkerhetskontrollen och slippa nekas ombordstigning..

Som vanligt är jag bland de sista..

Fördelen med Bromma är att det är en så pass liten flygplats så att det sällan tar mer än 7 minuter från att man kommer till entrén innan man står i gaten och väntar på att få skanna boarding passet och några steg senare hälsas välkommen ombord. Väl vid podiet får jag frågan om jag är Johan? Samt att jag måste skynda mig, så ute på plattan fick jag småspringa igen för att planet väntar på mig. Men en trevlig cabin crew hälsade mig välkommen när jag kom med andan i halsen.

BRA fika som det ska vara!

En sak som jag är väl medveten om sen flera år är att té aldrig smakar bra ombord på ett flygplan. Ändå så envisas jag med att välja det framför kaffe.

Inflygning mot Kalmar Öland Airport

I bakgrunden så kan man skymta Kalmar sund som skiljer fastlandet och Öland åt. En annan intressant sak är att Kalmar sund även utgör gränsen för vilken beteckning fisken clupea harengus ska ha strömming (norrut) och sill söderut, allt i entlighet med ett kungligt påbud från 1500-talet.

Kalmar Öland Airport

Väl på marken så hade jag 20 minuter på mig för att kliva av flygplanet, kliva ombord igen. Och däremellan skulle jag hinna checka in igen, gå genom säkerhetskontrollen och förhoppningsvis andas ut.

Fin dag att vara bagagelastare

Innan jag sprang gick till trappan så hann jag så klart ta en bild. Men väl vid trappan så visade det sig att dörren var låst! Så ett 20-tal personer stod och trängdes och grymtade innan dörren öppnades. Lika snabb incheckning (manuell) och säkerhetskontroll som på Bromma så var jag sen till podiet igen. Men var i alla fall inte sist ombord. Samma cabin crew hälsade mig välkommen igen och såg lite fundersam ut. Innan hon frågade om jag inte var med ombord ner också? Jo och när jag förklarade syftet med min lilla utflykt så skrattade hon och hälsade mig välkommen ytterligare en gång.

Inflygning mot Bromma över Ulvsundasjön

Jag har sagt det så många gånger tidigare. Men det är verkligen något speciellt att flyga in över städer oavsett hur stora eller små de än är.

Tillbaka på Bromma

Väl tillbaka på bromma så var det bara att prominera ner till Karlsbodavägens hållplats och spårvagn 22 som skulle ta mig tillbaka till Alvik.

/ JK

Taggad , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )