Varför inte börja med att inleda det här blogginlägget med en klassisk hippieklyscha? ‘När resan är målet‘. För det är nog det enda som faktiskt kan motivera den här dårskapen! Med att färdas 130 mil för att komma till samma plats där man startade knappt 10 timmar tidigare..

I grund och botten så handlar allt egentligen om streck på en karta, streck som uppstår när man flyger mellan två olika flygplatser. Och nu mer har även Grattis Världen sin egen flightdiary. Hela den här cirkusen bakom den här resan började i samband med att BRA körde sin Black friday kampanj i november förra året med biljetter för 149:-. För det var då som jag kläckte den briljanta idén och bestämde mig för att göra den här drygt 130 mil långa rundresan på en och samma dag!

Utan någon annan egentlig anledning än att samla två nya flyglinjer MXX-AGH samt AGH-BMA. Pricka av en flight till/från Mora-Siljans flygplats samt samla poäng*. Men framförallt för att jag trots allt älskar nomadlivet på resande fot. Men som vanligt under mina resor så uppstod en rad besvär som jag inte riktigt hade räknat med. Bland annat att jag tvingades genomföra hela resan utan en fungerande mobiltelefon..

Nedsjunken i en bekväm tågstol

Klockan 07:45 rullade ett nästan folktomt SJ Tåg 14 ut från ett mulet och trist Stockholm, för att ta mig upp till Borlänge och ett tågbyte vidare mot Mora. Något som jag verkligen har lärt mig att uppskatta med att resa på Dalabanan med de gamla InterCity tågen är att SJ kör med A11 vagnar som verkligen gör skäl för namnet att vara 1 klass.

De två timmarna upp till Borlänge fördrevs bland annat med att bläddra i ombordtidningen Kupé. Som innehöll en intressant artikel om Malmbana Mellan Kiruna och Riksgränsen som jag åkte tillsammans med en fotograf under våran Tågluff 68° Nord i januari 2015. Men när jag skulle visa min biljett för ombordaren så hittade jag inte min mobil! Och var helt övertygad om att jag hade tappat den. Så jag fick låna hennes telefon för att ringa och spärra mitt abonnemang.

Tåg i Bergslagen drivs nu mer av SJ

När vi började rulla in mot Borlänge så började jag att plocka ihop mina pinaler. Och vad hittar jag inte i stolen? Jo min borttappade och spärrade mobil.. Men jag hade inte tid att lösa det på plats i och med att det  endast var ett 12 minuter långt tågbyte till Tåg i Bergslagen Tåg 8140 som stod uppställt vid samma perrong. Och om jag nyss hyllade A11 vagnarna för deras komfort, så kan jag inte göra det samma med Tåg i Bergslagens obekväma Regina-tåg.

Som förvisso är samma modell som SJ3000 tågen, men med en mer spartansk regionaltågsinredning som är avsedd för pendlare. Men 10 mil, eller ja en timme är ingen konst att överleva trots allt. Och den som har rest sträckan mellan Borlänge och Mora kan nog hålla med om att naturen genom tågfönstret är är förtrollande. Om du inte har gjort den resan så tror jag att du kommer förstå vad jag menar efter att ha läst det här blogginlägget.

Järnvägsbron över Insjöns utlopp

Insjön, belägen cirka 10 km sydost om Leksand. Och orten är nog mest känd för att vara platsen där de båda postorderföretagen Åhléns och Clas Ohlson en gång grundades.

I bakgrunden kan man skymta Siljan

Precis innan man rullar in i Leksand så passerar man järnvägsbron över Österdalälven som utgör utloppet för Siljan som skymtas i bakgrunden. Man ser även Leksandsbron som sammanbinder Leksands tätorts två delar Noret och Åkerö. En anekdot; Efter en blöt utekväll under perioden som jag studerade i Leksand så fick jag för mig att jag också skulle hoppa från bron! Ett hopp på drygt 17 meter rakt ner i beckmörkt och strömmande vatten..

Något som än idag 8 år senare, fortfarande gör att jag har respekt för höga höjder! Dessutom så har det i efterhand visat sig att det mest var skrönor om att folk skulle ha hoppat innan mig. Även om det så klart finns en del andra idioter som fått sig en adrenalinkick och nära döden upplevelse.

Tågstationen i Leksand

En tågstation som väcker många minnen minst sagt. Om du inte har besökt Leksand tidigare så är det helt klart värt ett besök under sommaren. Förutom ett odugligt hockeylag så erbjuder orten mycket annat.

Vy över Siljan precis innan man rullar in i Rättvik

Hela sinnebilden för Dalarna med fioler, knätofsar. folkdräkter och dialekt börjar egentligen i Leksand. Och icke att förglömma Gunde Svan, som nu mer verkar vara mer känd för Fångarna på fortet än sin tidigare skidprestationer. Han är förvisso från en helt annan avkrok i Dalarna, Järna utanför Vansbro men ändå.

1,4 km ofrivillig promenad..

Något som jag faktiskt inte hade en aning om är att Mora station ligger drygt 1,4 km från centrum! För när högtalarna annonserade om att vi började närma oss just Mora station så började jag plocka ihop mina pinaler. När jag väl klivit av tåget så visade kvicksilvret, eller ja YR appen att det var friska -19 °C men vindstilla och sol.

En kvart senare så möttes jag av ett välkänt landmärke

Ett av mina mål med Grattis Världen är att lära ut trivial fakta. För vad många tror så åkte inte Gustav Eriksson skidor år 1520. Han gick sannolikt med snöskor under sin flykt mot Norge. Efter att Morabönderna inte ville resa vapen mot Kristian II utan samråd med grannbyarna. Så de första killarna att genomföra Vasaloppet var faktiskt Lars och Engelbrekt som skickades och hann upp Gustav i Sälen. En annan sak är att mycket av den historien som vi känner till är välskriven propaganda av den samme.

På jakt efter en taxi..

I och med att jag tidigare hade lyckats spärra min mobil så hade jag ingen möjlighet att ringa och boka en taxi ut till flygplatsen.

Kanske blir någon tågnörd tårögd?

För av en slump så lyckades jag ta en bild av en SNP 2225B. Nere vid Morastrand, samma station som jag skulle ha klivit av vid.. Och ärligt talat så fick jag googla ett tag innan jag fick fram vad redskapet hette. Oavsett så tyckte jag att det var ganska tufft på ett pojkaktigt sätt att se en snösop in action.

Lösningen på mitt taxiproblem?

Efter att ha följt skyltarna så såg jag tillslut Mora turistcenter och tänkte att nu var allt löst. Väl framme vid dörren så visade det sig att stället inte öppnade fören klockan 12:00! Så efter att ha hängt på låset i drygt 40 minuter så kom en trevlig kvinna och öppnade dörren.

Jag förklarade ödmjukt att jag behövde hjälp med att ordna en taxi ut till flygplatsen snarast möjligt. Ett telefonsamtal som mer lät som en monolog hos en frisör så fick jag veta att det skulle komma en taxi om cirka 30 minuter. Och att jag skulle hinna med min flight TF1602 klockan 13:10 utan problem och att det bara var drygt 10 minuters bilfärd.

Mora-Siljan Flygplats (MXX)

Väl ute vid flygplatsen så visade taxametern på 178 kr, så jag lämnade över en hundrakronorssedel och sa att det var jämt och att jag inte behövde kvitto. Inte i förstahand för att lämna dricks utan snarare för att slippa spilla tid.

Ibland fångar man ögonblicken

Efter incheckningen och en dispyt med en lobotomerad Securitasvakten i säkerhetskontroll gällande en tandkrämstub så var jag i avgångshallen. Tyvärr så skulle det visa sig att den inkommande flighten var försenad..

Cirka 20 minuter försenad boarding

Trots att ATR72 maskinerna boardas bakifrån och BRA har free seating så envisades ändå majoriteten att sätta sig längst fram i kabinen? Men jag klagar inte över att hamna på sista raden och 16D utan någon bredvid mig.

Mora-Siljan Flygplats (MXX)

När man står på plattan och tittar sig runt omkring så förstår man verkligen att flugplatsen inte ligger i närheten av annan bebyggelse.

Vy över Siljan

Av alla bilderna som jag tog genom flygplansfönstret så var det den här som blev bäst. Som synes så var fönstret tråkigt nog otroligt smutsigt..

BRA fika

Till skillnad från SAS som bara bjuder på kaffe, té eller ett glas vatten. Så bjuder även BRA på en muffins eller liknande.

Vy över Ängelholm

Från ett snöklätt Dalarna till ett på gränsen till grönskande Skåne. Stora kontraster att färdas nästan 54 mil söderut på drygt 1 timme.

Ängelholm-Helsingborg Airport

Fördelen med att sitta långt bak är att man är bland de första att sen komma ut i friska luften. Som för dagen var +4 °C men fruktansvärt blåsig!

Cafeterian på flygplatsen

I och med att jag hade nästan 2 timmar att slå ihjäl och med tanke på att jag inte hade hunnit äta något på hela dagen mer än en pastasallad mellan Stockholm och Borlänge på morgonen. Så granskade jag menyn och valde en cheese & bacon burgare för 119 spänn! Plus en 50 cl cola att skölja ner skapelsen med.

Burgaren ser kanske lite efterbliven ut?

Jag antog att det skulle vara mer eller mindre gatukökskvalité på maten. Men när jag trots allt hade väntat i en halvtimme så började jag verkligen fundera. Visst tjejen i kassan hade sagt att det skulle dröja en stund. Så att jag var medveten om det. Just då innan maten var klar så började det kännas arrogant och löjligt att vänta på något som skulle kunna lagats till på 10 minuter.

Men döm om min förvåning! När jag äntligen fick min burgare så visade det sig att den var handgjord av riktig köttfärs! Perfekt stekt och med fräscha grönsaker och ett saftigt briochebröd! Helt klart topp 10 över min lista på burgare som jag ätit på en flygplats!

Terminalen på Ängelholm-Helsingborg Airport

Mätt och belåten efter en normal säkerhetskontroll utan tjafs om tandkrämstuber eller liknande så befann jag mig i terminalen i väntan på att boarda flight TF319 som skulle avgå klockan 16:00 mot Bromma. Dock visade det sig att den flighten var så gott som fullbelagd.

*BRA och Finnair har ett samarbete som för att man kan tjäna extrapoäng till respektive bonusprogram. På mina flighter så fick jag MXX -> AGH : 376 (bokningsklass A) samt AGH -> BMA : 750 (bokningsklass Q).

/ JK

Taggad , , , , , , , ,

One thought on “130 mil, 2 tåg, 2 flighter allt för att komma tillbaka där jag startade 8 timmar tidigare

1. […] precis som under torsdagens 130 mil långa utflykt till Mora och Ängelholm så handlade det mest om att samla ett nytt streck till kartan och en ny flygplats. Sa,t plocka […]

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )