Fyra dagar i ett vintrigt Chicago : Del 2(4)

Du känner nog igen känslan som infinner sig när man vaknar jetlaggad, hungrig och inser att klockan bara är 03:37.. Dessutom så visade mobilen att kvicksilvret hade krytt ner ytterligare under natten till -19 °C. Så jag bad en stilla bön om att det skulle bli varmare. För resten av dagen skulle spenderas med att downtown.

Läs även : Del 1 Del 3 Del 4 av Fyra dagar i ett vintrigt Chicago

Några timmars filmtittande, en dusch och spartansk frukost senare så satt jag i hotellets shuffl på väg tillbaka mot flygplatsen. Under den drygt 10 minuter långa färden så småpratade jag med chauffören som släppte av mig vid ett parkeringsgarage med en muntlig vägbeskrivning om hur jag skulle gå för att komma ner till tunnelbanestationen. Men trots att jag försökt lyssna och memorera så var det lättare sagt än gjort. Framförallt när jag lyckades slå följe med en senil medresenär.. O’hare Airport Terminal 2 station

Mitt sällskap var övertygad om att hon skulle eskortera mig. Trots att jag påpekade att skyltarna pekade åt andra hållet så insisterade hon på att det var en genväg. Och på något underligt vis så kom vi efter en bra stund bakvägen och blev eskorterad av tre säkerhetsvakter som undrade vad vi höll på med..

Från O’Hare International Airport är det väldigt enkelt att ta tunnelbanan (lokalt kallat The L’) Blue Line in till Chicago. Enkelbiljett kostade $3, så jag valde att köpa ett 24 timmarskort som gäller för samtliga linjer i spårnätet.

Kvällen innan så hade jag kommit fram till att LaSalle Station, skulle vara i närheten av Meli Cafe som jag blivit rekommenderad att besöka. För att äta en god frukost i äkta amerikans snutfilmsstil.

LaSalle station

Väl framme på LaSalle Station efter 44 minuter lång och skumpig färd så blev det en kontrast när jag kom upp ur underjorden och möttes av storstadsmyllret. Även solen hade hittat fram på allvar. Kombinationen av solens värmande strålar, avgaslukten och en hungrande mage påminde mig om vart jag var på väg. LaSalle Station är för övrigt en av få underjordiska tunnelbanestationer i Chicago.

Läs även: Så surfar du i USA

Men när jag försökte hitta till Meli Cafe så gick jag bet. Utan att kunna använda Google Maps så var det som att leta efter en nål i en höstack! Trots att jag någorlunda memorerat vart jag skulle gå. Redan när jag landade på flygplatsen så kollade jag efter en AT&T Mobil Store för att kunna ladda mitt prepaid SIM card till min hotspot.

Så jag gav till slut upp och gick tillbaka till LaSalle Station, för att åka vidare till Clark/Lake Station fyra stationer bort 4. Där jakten på en AT&T  butik fortsatte och efter ytterligare 25 minuters desorienterad promenad så fann jag till slut en! Men till skillnad från Sverige så är mobilsurf fortfarande relativt dyrt i USA. Jag betalade $75 för 8GB surf. Men det underlättar mycket att kunna använda Google Maps och kunna surfa obegränsat när man är på resande fot.

The Loop

Chicago är känt för sin höghöjdsbana som invigdes resan 1888. Och inför World Columbian Exposition 1893 byggde man den första elektriskt drivna högbanan i Chicago. Namnet The Loop kommer ursprungligen från benämningen på ett 40-tal kvarter i Chicagos stadskärna som inneslöts av en spårcirkel där flera av stadens tunnelbanelinjer passerar eller vänder.

Willis Tower

När jag frågade runt bland mina vänner om vad jag inte fick missa under mitt besök i Chicago så fick jag svaret att jag måste besöka Willis Tower! Och visst kan jag spendera $23 för att kolla på utsikten över en metropol som Chicago.

103:e våningen

En ikonisk turistfälla som finns i varje stad med lite självaktning är ett skydeck antingen belägen i en skyskrapa, ett TV-torn eller någon annan hög byggnad. I Chicago heter den nu mer Willis Tower (fram till 2009 Sears Tower). Skyskrapan började byggas 1970 och stod stod färdig tre år senare.

Och var länge ohotad som världens högsta byggnad med sina 442 meter upp till taket, 527 meter inkluderat med antennen som monterades upp 1982. Men 1998 togs förstaplaneringen av Petronas Twin Towers i Kuala Lumpur.

Att kliva ut i en ostkupa 103 våningar över marken

En sak som jag har börjat roa mig med är att fotogradera fotografer och folk som poserar för kameror. Och för den som är nyfiken så är det jag som står på bilden till höger. Att kliva ut i en av glaskupolerna är inte alls så skrämmande som man kan tro.

Kärlek vid första ögonkastet

För mig så var Chicago kärlek vid första ögonkastet och stan känns mycket mer äkta än Äpplet på östkusten.

Cloud Gate

En annan självklarhet under ett besök i staden är att bege sig till Millennium Park och den världsberömda Bönan som egentligen heter Cloud Gate. Men man behöver kanske inte använda så mycket av sin fantasi för att förstå hur smeknamnet The Bean uppstod. Den är skapad av den indisk-brittiske formgivaren Anish Kapoor i juni 2004.

Trump International Hotel and Tower

Man kan tycka vad man vill om staternas nuvarande president. Men när jag va en slump såg Trump Tower (finns flera) från tunnelbanefönstret så bestämde jag mig snabbt för att hoppa av vid nästa hållplats och gå tillbaka.

Av de tjugotal städer

Som jag har besökt under mina resor till USA så är Chicago en av absolut topp 5! Just för att den känns så oputsad och äkta.

Tillbaka till flygplatsen

Efter att ha tillbringat närmare 10 timmar downtown i Chicago så begav jag mig åter mot flygplatsen. För att vänta på shuffleln tillbaka till hotellet.

Har du några tips om vad man inte får missa i Chicago? Skriv en kommentar!

/ JK

Taggad , , , ,

One thought on “Fyra dagar i ett vintrigt Chicago : Del 2(4)

1. […] även : | Del 2 | Del 3 | Del 4 | av Fyra dagar i ett vintrigt […]

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )