Fem timmar i Gdansk på julmarknad 2016

gdansk-julmarknadJag har gjort det till lite av en tradition att besöka minst en julmarknad ute i Europa varje år i december. Men i år så blev det bara den i Gdańsk så att jag även skulle hinna med att besöka Amsterdam och Chicago senare i december. Men under mina fem timmar i staden så hann jag konstatera att det nog kommer bli ett återbesök nästa år.

Tidigare så har jag bara besökt Gdańsk under sommarmånaderna. Och det är verkligen en sommarstad som lockar tusentals och åter tusentals semesterfirande turister. Men under vintern så går staden i mer eller mindre i dvala och livet flyter på i sin lugna takt. Dock vill jag redan nu påpeka den att horribla bildkvalitén beror på en sprucken kameralins.

Men vi börjar det här blogginlägget hemma i ett grådaskigt Stockholm den 5 december. Där jag som vanligt hade gått ner till Cityterminalen och inväntade en Flygbuss som skulle ta mig ut till Arlanda. Och min väntande flight flight SK785 till Gdańsk med boarding klockan 09:25. Även om jag var mentalt förberedd på att behöva trängas i en bussgate, flyga med en gammal ATR 72-500. Så kunde jag inte ens i min vildaste fantast föreställa mig att..

Att jag skulle behöva dela kabin omgärdad av 8 testosteronfyllda fiskare från Göteborg som skulle på jaktresa! Till att börja med så är det som att begå kollektivt hörselsjälvmord när man flyger med turbopropplan. Att dessutom behöva trängas ihop med 8 stereotypa nidbilder av ”Glenn” som skriker till varandra ”knö dig inn’‘ gjorde det hela inte mer behagligt. Jag gillar Göteborg, Göteborgare, Liseberg, Feskekôrka och dessutom heter en av mina polare Glenn.

Men detta var något helt unikt! Det var som att resa med 8 stockholmare som drev på om alla försommar vi andra har om den goa staden. Men trots det så kom jag bra överens med gubben bredvid mig som till och från försökte beställa en Yokohamare av den stackars stewarden som såg ut som ett frågetecken innan jag sa att han ville ha någon form av sprit.

gdanskSkönt att gå promenaden utan en miljon turister

Efter att ha hört 8 medelåldersmän skratta åt sina egna skämt och jakthistorier i närmare en och en halvtimme så landade vi till slut på flygplatsen Port Lotniczy Gdańsk. Som är belägen 12 kilometer nordväst om centrala Gdańsk. Efter att jag hämtat upp min incheckade väska så gick ut till taxiterminalen. Trots språkförbistringarna så lyckades jag få taxichauffören förstå att jag ville till tågstationen. De flesta taxichaufförer som jag åkt med tidigare har  pratat bra engelska, men den här gången så hittade jag ett undantag.

En 10 minuter lång taxiresa genom ett mulet Gdańsk så släppte han av mig vid Gdańsk Główny 52 PNL fattigare. För jag vet sedan tidigare att det inte finns någon bagageförvaring på flygplatsen. Men att det däremot finns stora förvaringsboxar på tågstationen där jag lämnade väskan för att kunna gå på upptäcktsfärd.

En sak som har lagt märke till varje gång jag besökt Gdańsk är att det är tätt mellan skyltarna som berättar om vart olika sevärdheter och platser ligger. Men det finns inte en enda skylt på engelska vad jag kan minnas. Så att skriva upp vad platserna man vill se heter på polska kan vara en bra idé. Om man inte gör som jag och uteslutande använder Google Maps som vägledare.

gdansk-torgDlugi Targ

Gdańsk är verkligen en vacker gammal Hansastad som är mer än lämpad för att bara promenera runt i och njuta av arkitektur  och historia. För till skillnad från många andra städer i Polen och Tyskland så under andra världskriget så klarade sig staden relativt bra från de allierades terrorbombningar.

hard-rock-cafe-gdanskLunch på Hard Rock Cafe Gdansk

Normalt så föredrar jag att prova den inhemska matkulturen när jag reser och ratar därför allt om ofta de internationella restaurangkedjorna. Men genom åren så har jag besökt Polen så pass mycket att jag inte kunde låta bli att besöka ett välkänt vattenhål som finns i varje håla med lite självaktning. Om jag inte minns fel så betalade jag 125 PNL för hela menyn som är uppdukad på bilden ovanför.

gdansk-sparvagnÅk kollektivt

Ett smidigt sätt att ta sig runt i de sammanvuxna trillingstäderna Gdańsk, Sopot och Gdynia är med spårvagn. Städerna utgör tillsammans med flera omgivande orter området Gdański Obszar Metropolitalny (Gdansk storstadsområde) som har cirka 1,3 miljoner invånare.

julmarknad-gdanskTarg Weglowy

Julmarknaden är inte den största, den mest genuina eller fängslande som jag har besökt. Men den var ändå gemytlig och naturligt invaggad i Gdańsk gamla stadsdelar på Weglowy torget mellan teatern och bärnstensmuseet. Marknaden är som sagt väldigt liten, men skapar ändå en gammaldags julkänsla med allt hantverk, delikatesser och dekorationer som säljs i bodarna. Jag passade även på att ta en tur i pariserhjulet för att få en bättre överblick av  Gdańsk ovanför hustaken.

korvÅk och köp korv i öststaterna!

Något som jag alltid köper med mig hem från julmarknader är riktigt korv! Framförallt Baltländerna och Polen är kända för sin genuina och hantverksmässiga korvtradition med viltkött. På bilden ovanför från vänster; vildsvinskorv, hjortkorv, rådjurskorv och älgkorv med spännande kryddningar.

gdansk-tagstationGdańsk Główny – Centralstation

Efter att ha spenderat några timmar inne i Gdańsk så gick jag tillbaka till tågstationen för att hämta min resväska. Men istället för att som vanligt ta en taxi så hade jag från början bestämt mig för att prova tåget ut till flygplatsen. Dels för att spara någon hundralapp men framförallt för att ge dig som Grattis Världen läsare mer tips om hur man tar sig till och från flygplatsen på mer än ett sätt.

Så jag besökte turistinformationen som är belägen längst in i avgångshallen i stationsbyggnaden (svår att missa). Där fick jag en lista med en tågtabell samt tips om att jag skulle hålla utkik på tågtavlan efter tåg som skulle avgå mot Kartuzy. Som förövrigt är en stad som jag kommer att besöka nästa sommar. Efter att ha följt instruktionerna och hittat till rätt perrong så började jag fundera över varför inte tåget kommit in på spåret än? Men av en slump så såg jag plötsligt att det stod ett tåg längre bort på den säkert 100 meter långa perrongen. Så jag gick dit för att kolla och mycket riktigt stod det Kartuzy på vagnarna.

gdansk-biljettTågtabell från tågstationen till flygplatsen

Jag hade även fått veta att man löste biljett ombord på tåget så jag skulle bara vänta snällt på att konduktören skulle komma. Tågen påminner lite om pendeltågen som SL använder. Skillnaden är väl mest att det finns ordentliga hatthyllor för bagage. Efter nästan 30 minuters färd och ett oräkneligt antal stationer så närmade vi oss flygplatsen. Så jag trodde ett tag att jag skulle få resa gratis. Men tji fick jag när konduktören dök upp och tvingade mig att lösa en tågbiljett för 3.5 PNL (~8 sek).

lounge-gdanskGdańsk Executive lounge

Väl inne på flygplatsen så gick det mesta på ren rutin vad det gäller incheckning vid SAS disken. Efter den smidiga och välkomnande säkerhetskontrollen så satte jag siktet på loungen för att slå ihjäl lite tid i väntan på min flight SK758 som skulle ta mig vidare till Köpenhamn.

Trots att Gdańsk Executive lounge är en tredjepartslounge så är den helt okej trots det spartanska utbudet av tilltugg som inte består av 80% socker.  Och egentligen så finns det inte så mycket mer att tillägga i det här blogginlägget. Flygresan fortlöpte utan några incidenter vidare till Kastrup för ett snabbt flygplansbyte till SK1410 och vidare färd mot Arlanda.

/ JK

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )