Svalbard på 24h – en av de kargaste och mest fascinerande platser jag besökt! 2(2)

lonDet tar faktiskt en stund innan det riktigt sjunker in att man går på huvudgatan i en av världens nordligast bebodda platser, Longyearbyen 78°N endast 90 mil från nordpolen!

Efter att jag hade installerat mig på mitt hotellrum på Radisson Blu Polar Hotel Spitsbergen. Och klätt på mig som en Michelingubbe förberedd för en polarexpedition. Så tog jag en promenad upp på huvudgatan och runt i övriga Longyearbyen, som nog kan beskrivas som en modern tappning av en vilda västern håla tagen ut ett Lucker Luuk album. För oavsett hur mycket bilder jag än har sett innan så måste man verkligen uppleva atmosfären! För det går inte att återge i varken ord eller bilder med ett uns av rättvisa. Sen att det desutom finns risk för att man kommer i närkontakt med en vilsen isbjörn gör inte känslan mindre surrealistisk.

Efter lite fluktande i olika butiker och fotograferande så återvände jag till hotellet. Med en av de dyraste matpåsarna som jag någonsin har köpt! Men det mesta utom sprit är dyrt på Svalbard. Och det är inte så konstigt heller med dyra transporter. Men vad gjorde det när det vankades en gubbvila innan mitt stundande studiebesök på Svalbard Bryggeri.

sovaFör jag har tidigare skrivit om att jag hade bokat in mig på en rundtur på Svalbard Bryggeri. Och när jag kom tillbaka från min lilla utflykt och laddat minibaren med diverse inköp. Så bestämde jag mig för att bara vila lite innan jag skulle ta en dusch och göra mig redo. Men.. När jag vaknade så insåg jag att klockan redan var 20:03 och jag missat rundturen. Så jag hade lyckats sova mig igenom två alarm och ett antal missade samtal.

svalbard-7Men det fick vara som det ville med den saken trots allt. För jag vaknade med en abstinens efter choklad! Så vad gör man när sötsuget tränger på? Jo man tar vad som finns i minibaren, 35 NOK åt helvete.

pizza-svalbardGruve 2, Biff och lök 152 NOK

Oavsett vart man läser om Svalbard så skriver alla om att man måste besöka den mytomspunna restaurangen Huset som desutom huserar i Svalbards mest legendariska byggnad. Den byggdes 1951 som ett församlingshus och mötesplats mellan befolkningen i Longyearbyen och de kringliggande gruvorterna. Huset fick desutom husera de flesta av byns institutioner som skola, sjukhus och postkontor innan det flyttades mer centralt. Idag så är Huset mest känd för sin väl tilltagna vinkällare med över 20.000 vinpavor och gastronomiska matsedel.

Men trots det så hamnade jag istället på en annan av de mer välkända syltorna i Longyearbyen, resturant Kroa. Där jag hamnade vid bardisken och började prata med en svensk tjej ur personalen. Om livet på Svalbard och mycket annat. Efter ett tag så fick jag in en meny och bestämde mig för en Gruve 2 med en balja vitlökssås för ynka 175 NOK. Som jag tog med till hotellet för att äta i lugn och ro till en film.

Men några timmar senare så var jag tillbaka vid bardisken på Kora tillsammans med en rysk fältbiolog och hans kollegor som jag träffade på hotellet. Det hela slutade med en riktigt blöt kväll och ryska dryckeslekar i form av att svepa vodka.

frukost-svalbardÄven om hotellet ligger 90 mil från Nordpolen så överraskade faktiskt utbudet på frukostbuffén på mig! Däremot så var inte min matlust inte lika imponerad över spritintaget kvällen innan. Så därför nöjde jag mig med en något spartansk frukost för att dämpa det värsta av min bakfylla.

svalbard-2Efter frukosten så fick det bli en sista långpromenad i byn för att ta lite mer bilder. För om bara några få timmar skulle jag återigen befinna mig ombord på flygplatsen för att flyga ner till Oslo.

Efter någon timme så gick jag återigen tillbaka till hotellet för att packa ihop mina pinaler så att jag sen skulle kunna checka ut. När jag sen skulle återvända från COOP Svalbardbutiken som öppnade först klockan 10:00.

nordpoletNordpolet Svalbardbutiken

Precis som i Sverige så tvingas de arma norrmännen till att inhandla sina ädla rusdrycker från ‘systembolag’ vid namn Vinmonopolet. Vilket i sin tur medför att även Svalbard tvingas till detta myndighetsförmynderi då ögruppen förvaltas av Norge enligt Spetsbergtraktaten. Dock så har någon moro nurman kläckt det klingande namnet Nordpolet. Men oavsett hur passande det än är så finns det inget som slår finnarna, Alko!

Men till skillnad från fastlandet så tillämpas det fortfarande en form av gamla tiders motbok. Personer som är bofasta i Svalbard måste köpa sin alkohol på Svalbard och tillåts inte införa alkohol från fastlandet. Desutom så styrs det av ett kvoteringssystem via befolkningsregistret. En ranson per månad utgår ifrån följande mängd:

• Upp till två flaskor sprit (eller upp till fyra flaskor starkvin)
  • Upp till 0.5 flaskor starkvin (eller en flaska varannan månad)
  • Upp till 24 burkar eller halvflaskor öl som inte innehåller mer än 4,75 volymprocent.
  • Bordsviner för rimlig konsumtion

Samma inköpsvolymer gäller tydligen även för resenärer som kommer med flyg men inte med farttyg. För att handla så måste du ha med dig ditt bordning pass som stämplas varje gång som du handlar. Själv så köpte jag själv bara två flaskor whisky och tre olika sorters öl från Svalbard bryggeri då tydligen två sorter var slutsålda..

svalbard-10Svalbard Museum

Ett måste om man besöker Longyearbyen är att besöka Svalbard museum som avhandlar allt från det geologiska, fauna, flora till ögruppens historia. Svalbard omnämns första gången i en isländsk namnbok från 1190-talet. Spetsbergen upptäcktes den 25 juni 1596 av den holländske upptäcktsresanden Willem Barents. Sedan dess så var ögruppen varit tillhåll för valfångare främst från Storbritannien och Nederländerna. Men även brytningsplats för kol. Men Svalbard är även ett unikt djurliv och många olika växter.

Tyvärr så hann jag inte med ett längre besök än drygt en timme innan jag var tvungen att bege mig tillbaka till hotellet för att hämta mina resväskor och kliva ombord på flygbussen som skulle ta mig tillbaka till flygplatsen. Men det var ändå väl investerade 90 NOK och ger en helt annan bild av Svalbard.

svalbard-airportVäl tillbaka på Longyear Svalbard lufthavn

Eller helt enkelt flygplatsen, så flöt incheckningen och säkerhetskontrollen på otroligt smidigt. Kanske för att jag var nästintill ensam? Men vad jag inte hade räknat med var att avgångshallen inte var mer utrustad än vilken mindre inrikesflygplats som helst i Norge. Jag hade som exempel räknat med att det skulle finnas ett café eller restaurang.

Tyvärr så lyckades jag glömma min grendosa på hotellet. Så det slutade med att jag fick sitta på golvet som en bohem och ladda min mobil och surfplatta.

sas-matSAS snack – Rostbiff med bulgur * 3 flighter

Väl ombord på SK4425 mot Oslo så intog jag min plats 01F och blev posetivt överraskad av att det inte kommer någon utstött mittensätesryttare ockuperar utrymmet mellan mig och killen på 01D. Men när kapten hälsar samtliga resenärer välkomna ombord så kommer det även fram att vi kommer gå ner i Tromsø för en teknisk mellanlandning! Viket i det här fallet innebär att samtliga passagerare måste lämna flygplanet och gå igenom passkontrollen och tullfiltret för att återgå till gaten och sedan kliva ombord på flygplanet igen. Allt för att norrmännen ska kulla kontrollera så att inget smugglas in i landet. Väl ombord igen på min plats 01F. Så fortsätter färden mot Oslo och den väntande flighten SK492 som skulle ha mig hem till Stockholm

Prenumerera gärna på Grattis världen
Följ gärna mig och Grattis världen på Instagram.
Gillade du det här blogginlägget så skriv gärna en kommentar

/ JK

Taggad , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )