150.000 fulla raggare kunde tydligen hindra mig från att hinna med en flight till Visby

power_meetMin bokade resa ner till Visby den 8 juli fock en minst sagt abrupt kastvändning gånger två! För jag hade inte en tanke på att den skulle krocka med varken Almedalen eller Power meet som inföll samma helg!

När jag bokade resan i slutet på maj så hade jag inte en tanke på att det var samma vecka som Almedalen. Det insåg jag först när jag skulle boka hotell inför min weekend. För det visade sig att alla hotellen som jag kollade på var fullbokade över den helgen. Men fördelen med att bo mycket på hotell är ju att man får statusförmåner som att det alltid finns rum tillgängliga för statusgäster. Så när jag ringde Clarion blev jag informerad om att det förvisso fanns familjerum kvar men att dessa skulle kosta drygt 4.500:- per natt! Ett liknande svar fick jag även när jag ringde till Scandic.. Men skam den som ger sig som det heter jag har löst värre problem förr.

Så med några veckors försprång började jag kontakta diverse suspekta öbor som mer än gärna hyrde ut både rum och enklare stugor runt om på ön. Till slut så fick jag tat på några boendealternativ som faktiskt var riktigt intressanta. Till slut så kom jag överens med ett medelålderspar om att jag skulle hyra deras gäststuga på nordöstra delen av ön. Till det förmånliga priset av 300:- per natt fredag – söndag. Och behjälpliga som paret var så fick jag rådet att ta mig in till Visby för att sedan ta någon buss till byn där stugan var belägen. Men när jag kollade upp busstidtabellen så visade det sig att den sista bussen naturligtvis skulle gå någon timme innan jag ens hade landat på ön.. Jag hade från börjar tänkt hyra en bil från Avis för att ta mig runt på ön men även där gick jag bet för naturligtvis var det åtgång även på dessa.

Nextjet VST - VisbyBakslag nummer två kom när jag insåg att jag skulle flyga från Västerås Airport samma helg som det är Power Meet! Och det insåg jag först på dagen innan.. Innan det så hade jag kollat upp ett lämpligt tåg från Stockholm C till Västerås C för att sedan ta taxi i lagom tid ut till flygplatsen och min väntande flight 2N1203 med avgångstid klockan 20:20.

Alternativet var då att antingen åka till Västerås tidigare och sedan ta taxi ut till flygplatsen redan på förmiddagen för att ens ha en chans att komma dit i tid.. Alla kanske inte förstår vilket kaos som uppstår när 20.000 bilar ska samsas på en liten yta som Västerås. Men att häcka minst 6 timmar på en lokalflygplats är inte så spännande. Av en slump så pratade jag med en polare som frågade om jag ville hänga med till Power Meet? Jag förklarade mitt case och tänkte att då kunde jag ju alltid så skjuts ut till flygplatsen.

Men när vi väl nådde Västerås så hade klockan redan passerat 18:00 och loppet kändes ganska så kört för min del. Så jag ringde stugvärden och förklarade att jag omöjligt skulle ha möjlighet att komma till ön. Men att jag tänka ville hålla kontakten och återkomma en annan gång. Samt att jag naturligtvis ville betala den uteblivna hyran. Men det kom inte på tal från deras sida trots att jag försökte. Så jag gjorde det minsta jag kunde göra och skickade en blomma med bud och ett tackkort.

Det hela slutade med att jag fick tillbringa mitt 17:e år i rad på Power Meet som en turist i tillvaron bland 150.000 fulla raggare. Så vi får se när jag kommer ner till Gotland och kan njuta av några dagar runt om på ön samt spatsera runt inne i Visby. Och för den som är nyfiken så kostade blomman mer än min biljett för 238:-

/ JK

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )