Blandar man ihop tisdag och torsdag så får man göra två resor – Del 2 av 2

LisebergSom jag skrev i den förra delen av den här bloggföljetongen i Grattis Världen. Så lyckades jag med konststycket att blanda ihop TISDAG och TORSDAG. Vilket resulterade i att jag fick boka en extra natt ner till Göteborg för att ta nattåget upp till Östersund. Men vad jag inte visste då var allt fler missöden och ett par spräckta revben hägrade.. Läs första delen genom att trycka på länken

Planen var enkel; flyga ner till Halmstad för att ta ett möte, åka tåg ner till Göteborg, ta nattåget upp till Östersund. Men i samband med att jag skulle boka om nattågsbiljetten som jag hade vunnit på Tradera så blev det fel dag. Men eftersom att jag ändå hade fått ledigt resten av veckan så kunde jag lika gärna flyga ner till Göteborg och ta nattåget upp till Östersund på kvällen.

Men sen så började jag fundera över vad sjutton som jag skulle roa mig med i Sveriges största stan en torsdag i december innan det var dags för att spendera några timmar på Lisebergs julmarknad. Men framförallt, vad fan hittar man på i Östersund om man inte åker sysslar med vintersport? Även om tanken är att jag någon gång ska ta tag i min alpina karriär vilket jag skulle ha gjort redan förra vintern..

Göteborg3När jag skulle boka mitt flyg till Göteborg med SAS så ville jag komma ner tidigt men ändå undvika fakirflyget. Så det slutade med att jag bokade in mig på SK2151 som skulle lyfta från Arlanda klockan 07:50. Så det var bara att gå upp klockan 06:20 för att ta en dusch och sen gå ner till Cityterminalen för att ta en av Flygbussarna ut till Arlanda. Väl ute på flygplatsen så blev det en snabb frukost i SAS loungen innan det var dags för bordning.

Väl på Landvetter så gick jag ut direkt till busshållplatsen och hoppade på en av Flygbussarna in till Nils Ericson Terminal. För jag hade kvällen innan bestämt mig för att besöka Sjöfartsmuseet. Så det var bara att gå ut till Drottningtorget och hoppa på 11:an och planka de drygt 3,5 kilometerna. Men jag har aldrig gillat spårvagnarna i Göteborg, just för att man måste ha njurbälte för att åka på de kuperade spåren som mer känns som en piñata på ett särskoledisco än bekväm kollektivtrafik.

Göteborg2Och självklart så lyckas jag anlända en knapp halvtimme innan öppningsdags. Så jag åker några hållplatser till och hoppas av i närheten av ICA Supermarket Majorna. Anrika arbetarkvarter som idag precis som Södermalm i Stockholm har blivit ett tillhåll för hipsters och surdegsbak. Men trots det så fick jag avnjuta en baguette med oidentifierbart innehåll med hamnen som utsikt. Man kan inte påstå att museet är stort men det är desto intressantare. Så passa på att besöka det när du är i Göteborg. Efter ett besök på drygt en timme så passade jag på att ta en promenad i Majorna och vidare längst Slottsskogspromenaden.

GöteborgTrots att jag har besökt Göteborg vid ett antal tillfällen de senaste åren så har jag inte riktigt haft tid eller sällskap för att besöka stadens Naturhistoriska Museum. Jag vet inte vad jag betalade i entré men nu är det gratis för personer upp till 25 år och därefter 40 kr i inträde. Och det är det värt för att få beskåda den Malmska valen som är världens enda uppstoppade blåval! Och har varit en del av utställningen på museet sedan 1918!

Liseberg2Efter ytterligare några timmars dödtid på olika platser i Göteborg så var det dags att bege mig mot Liseberg och den omtalade julmarknaden! Som ärligt talat inte imponerade särskilt mycket på mig. Någon vilsen same hade hittat ner med två renar. Det kändes mest som en blek kopia av Skansen även om Liseberg spöar Gröna Lund med hästlängder!

OM det är något som jag har lärt mig när det gäller SJ och nattåg så är det att ALLTID ha med sig nödvändig proviant. För ibland så har det inte funnits någon bistro eller så har den plundrats av massa lumpare. Så jag laddade upp med färdiga mackor, en kycklingsallad och några flaskor Coca-Cola för att klara mig hela vägen till Östersund. För det är faktiskt ganska så lyxigt ändå att färdas 105 mil genom landet i en 1klass sovkupé med SJ. Även om det inte är så mycket mer än en våningssäng med tillhörande toalett och dusch.

Östersund Scandic frukostInte ens fattighjonen i Emil i Lönneberga hade hurrat..

Om jag inte räknar fel så har jag bloggat åtminstånde tre Gånger i Grattis Världens historia om att jag aldrig har lyckats få någon riktig sömn på rälsen.  Men att vakna av att någon står och pickar på ens axel och säger – du har 10 minuter på dig att packa ihop dina pinaler och kliva av. Måste väl ändå tyda på att man sovit ganska så djupt under natten? För det var precis vad som hände när en något barsk konduktör värkte mig den morgonen.

Så det var bara att rafsa ihop tillhörigheterna och kliva av tåget där jag mättes av en mindre snöstorm. Men jag visste att jag skulle bli tvungen att gå upp till Scandic Östersund City där jag skulle äta frukost. Den frukost som ingår i biljettpriset om man reser med nattåg i 1klass. Och jag tror inte att någon som har bott på ett Scandic hotell har låtit snålvattnet flöda vid anblicken av den spartanska frukostbuffén som oftast finns uppdukad i något undangömt hörn i matsalen. Att äta frukost på Scandic är lika spännande som missionären med släkt lampa och täcket över sig. För jag tror inte ens fattighjornen i Emil i Lönneberga skulle skatta sig lyckliga över det spartanska utbudet av torrt bröd och billig presskinka som erbjuds.JMEfter att ha fyllt ut magsäcken med vad som fanns till bords så knappade jag in mitt nästa mål på resan i Google Maps. Egentligen så förtjänar Jamtli ett efter blogginlägg i Grattis Världens bloggserie Svenska Smultron men det får bli ett senare projekt. Men om du är på besök i Östersund så missa inte att göra ett besök på Östersunds museum Jamtli för det är en spegelbild över vår flertusenåriga svenska historia!

Precis som i Göteborg så kom jag till museet 40 mintteer innan öppningsdags. Med av en slump så träffade jag på en av av museiintendenterna vid entrén som sa att jag kunde gå runt i den lilla staden som är uppbyggd kring Jamtli. Där det senare under dagen skulle bli julmarknad. När klockan väl slog 10:00 så gick jag tillbaka och betalade inträdet på 40 kr och spenderade ett par timmar inne på utställningarna. Dels för att det fanns så mycket att se, men även för att undvika snöstormen som piskade utanför knutarna.

JM2När väl julmarknaden skulle öppna så hade det tillströmmat horder av pensionärer och ensamma mammor med barnvagnar som jag fick brottas med för att över huvudlaget kunna andas på min lilla plats. Jag har hört en del skrönor om att det mest bara bor brudar uppe i Östersund och jag är nästan benägen att hålla med. Bilden ovanför är lånad och framstår som genuin och mysig medan verkligheten var en helt annan.. Jag spenderade på min höjd en timme inne på julmarknaden innan jag bestämde mig för att lämna den och gå tillbaka ner till Östersunds centrum.

ÖstersundSom inte verkar ha så mycket mer att erbjuda än några gågator och det välkända Stortorget. Efter att ha spenderat några varv gata upp och gata ner. Så skulle jag bara passera ett gatuarbete och istället för att gå i vägen för en grävmaskin så gick jag över på andra sidan gatan. Vilket skulle få ödesdigra konsekvenser! För tydligen så hade nysnön dolde en sån där stålplatta som man lägger över kabeldiken så att bilarna ska kunna köra.

Det slutade med att jag föll handlöst och slog i revbenen mot trottoarkanten. Jag minns inte riktigt hela händelseförloppet helt och hållet. Men jag vet att när jag ligger där och kravlar så kommer en äldre man fram och frågar om något är brutet. Sen så insisterar han på att ge mig skjuts upp till sjukhuset för omplåstring. Någon timme senare så kan vi konstatera att jag med största sannolikhet har spräckt två revben för 50ionde gången i ordningen. Så en kur Citodon fick mig på benen igen som det brukar göra. Men att veta att jag kommer vara handikappad i minst två veckor gjorde mig inte så glad..

Östersund2Efter min sjukhusvistelse så tog jag bussen tillbaks ner till Centrum igen för att hitta någonstans att äta. Det slutade med att jag hamnade på en riktigt sunkig ”grekisk restaurang” Restaurang Pizzeria Athena i hörnet av Stortorget. Där jag inmundigade pizza nr 24 en Milanese för 93 spänn och om Scandic är dåliga så är det som ett julbord i jämförelse med halvfabrikatet som jag serverades här!

Efter den bortkastade måltiden så gick jag runt några varv i de två galleriorna som verkar finnas i stan. För att sen gå ner mot tågstationen och hoppa på Flygbussen ut till Frösön och Åre Östersund Airport. Men det visade sig att den avgången som jag tänkte ta var inställd! Och nästa buss skulle inte gå för ens om en timme! Men som den tappre och sargade gentleman jag är så fick jag sitta i en busskur och frysa i väntan på bussen.

Väl ute på flygplatsen så utsattes jag för en av de mest rigorösa säkerhetskontroller som jag har upplevt på flera år! Minsta lilla pinal skulle granskas och vändas ut och in. Men när säkerhetspersonalen tydligen inte hittat vad de letade efter mer än en kasta Citodon så fick jag gå in i avgångshallen och sätta mig i flygplatsen lilla café för att köpa en kall öl. Men så kommer utropet om att SK071 till Stockholm klockan 19:25 är försenad 50 minuter.. Så det var bara att köpa en till öl och vänta på att få återvända hem till människobyn igen..

/ JK

Taggad , , , , , , , , , , , ,

One thought on “Blandar man ihop tisdag och torsdag så får man göra två resor – Del 2 av 2

1. […] Efter lite googlande så visade det sig att det skulle finnas en järnvägsrestaurang på Halmstad C. Och det duger gott och väl åt mig tänkte jag och gick dit. Dock visade sig mer vara ett kombinerat snabbmatshak och café än restaurang. Men det fick bli en sån där utsökt till lövbiff med pommes och bearnaisesås. Inget speciellt i sig direkt men mättande och rätt så gott ändå i väntan på tåget. Någon timme senare så befann jag mig på ett SJ 3000 tåg på väg mot Göteborg. Och tänkte att det skulle ha varit bra skönt att kunna gå ombord på ett nattåg istället för att bara byta till ett X2000 tåg hem till Stockholm. Men om två dagar så skulle jag ände flyga ner igen och då få tid till att att utforska Göteborg och julmarknaden på Liseberg innan jag skulle rulla norrut mot snö och kyla i Östersund. Läs amdra delen genom att trycka på länken […]

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )