Kurirjobb och en tripp med Rödnosen till Malmö

NOWEn av mina främsta egenskaper när det kommer till resande är att jag är rätt så flexibel och kreativ när det kommer till problemlösningar. Det är en överlevnadsteknik som jag har utvecklat genom åren efter åtskilliga inställda flygavgångar och förseningar. Och av den anledningen så har jag lagt mig till med principen att aldrig boka flygbiljetter med allianslösa lågprisflygbolag eller via suspekt onlineresebyrå.

Men trots detta så är inget hugget i sten eller ens riktigt heligt när det kommer till att kladda sträck på en flygkarta. För några veckor sedan så kollade jag igenom min flyghistorik på openflights.org och konstaterade två saker som fick mig att fundera.

1. ) Jag har nog aldrig flugit med Norwegian?
  2. ) Jag har defensivt aldrig flugit till Malmö!

Så när jag i tisdags satt i loungen på Riga Airport i väntan på att SK1765 skulle transportera mig tillbaka till Arlanda. Så fick jag ett SMS med frågan om jag hade tid och möjlighet att agera postkurir dagen efter från Arlanda ner till centrala Malmö. Så trampade min hjärnverksamhet igång direkt och jag tackade genast ja till erbjudandet.

I och med att jag själv fick styra över min routning så kollade jag genast vilka resealternativ jag hade ifrån Arlanda där jag skulle möta upp min uppdragsgivare under förmiddagen. När jag undersökte vilka flighter som skulle passa så upptäckte jag att både SAS och Norwegian hade lämpliga avgångar. Så jag bokade DY4051 så att jag skulle ha drygt två timmar till godo innan jag skulle leverera mappen.

Onsdag förmiddag..

Efter en rejäl sovmorgon så kollade jag snabbt på klockan och insåg att det var dags att hasa sig in i duschen. För att därefter packa det nödvändigaste för en dag på resande fot, surfplatta, laddare, grendosa och necessär samt ett klädombyte. Därefter så tog jag en stärkande promenad ner till Cityterminalen och Flygbussarna för att ta mig ut till Arlanda. Väl ute på Arlanda så mötte jag upp uppdragsgivaren som anlände med ett annat flyg och sedan skulle vidare till deras kontor i Stockholm.

Drygt 1 timme innan bordningen för DY4051 skulle börja så befann jag mig i säkerhetskontrollen på Terminal 4. Och jag hade ärligt talat glömt hur pass tidsödande det är att resa statuslös. Bara att få köa i 15 minuter för att ta sig igenom säkerhetskontrollen med pax som flyger sällan och inte har samma rutin som affärsresenärer får med tiden. När det väl var min tur att passera metallbågen så pep den..

Väl vid gate 31 så utspelas en cirkus som jag sällan har skådat! I och med att jag som sagt reste statuslöst så hade jag ingen tillgång till SAS loungen. Och de drygt 40 minuterna som jag tillbringade i gaten med MAX-påsar, urtvättade mjukisbyxor och total anarki. Som fortsatte vid bordningen när alla skulle tränga sig på samtidigt. Skönt nog så kom jag ombord relativt oskadd.

En sak som imponerade på mig med Norwegian som borde fungera i praktiken men ändå totalhavererade. Vad uppmaningen att stolsraderna 1 – 15 skulle borda framifrån och resterande rader bakifrån. Så i och med att jag skulle sitta på plats 19A så gick jag ombord genom bakre dörren. Men det visade sig att kreti och pleti på raderna längre bak valde att borda framifrån. Så en rejäl propp av irriterade resenärer uppstod ungefär vid min rad..

Samma procedur upprepade sig när vi sedan skulle kliva av. Och en sak som jag alltid funderar över är varför vissa undermänniskor väljer att bära ryggsäcken på ryggen i trånga utrymmen.. Naturligtvis så är det en primat just den sabla oförmågan att tänka på sina medpassagerare och kränger på sig ryggsäcken redan i kabinen..

Middag med utsikt över Malmö C

Efter nästan en timme på bussen från flygplatsen in till Malmö C eller rättare sagt på andra sidan ån. Men då jag ändå hade gott om tid på mig innan jag skulle leverera papperna på kontoret. Så bestämde jag mig för att beställa lite foder på den sunkiga korvmojen som ligger precis invid busshållplatsen. Även om den nog kvalar in bland topp 10 på sunkiga ställen jag beställt mat. Så är det oftast på såna ställen som man får en godaste snabbmaten. Det slutade med att jag satt nere på en parkbänk vid ån och tuggade i mig någon form av kycklingtallrik.

X2000Efter att jag slutfört min leverans så begav jag mig åter igen till Malmö C och bunkrade upp lite inför den över 5 timmar långa tågresan mot Stockholm C.

/ JK

Taggad , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )