Ett mentalsjukhus, en mumifieradkatt och min hemresa : 6 delstater på 7 dagar – Del 6 av 6

Disney StoreMåndag morgon och näst sista dagen på den här resan. För första gången under den gångna veckan så vaknar jag ovanligt sent. Även om min mat-och-sovklocka har gått på LSD de senaste dagarna och levt i sin egen värld så kände kanske även den att det var dags för sovmorgon!

Frukosten hoppade jag som vanligt över då den inte direkt till förmån för något onyttigt på vägen mot den gamla textilindustristaden Philadelphia där ett besök på världens äldsta mentalsjukhus skulle få bli dagens höjdpunkt. Efter en snabb och smidig utcheckning så lastade jag bilen med allt mitt bagage. Och insåg att jag kanske ändå skulle passa på att göra ett sista besök på Jersey Gardens för att införskaffa lite julklappar och plundra gallerians Disney Outlet.

Det finns ett fåtal gånger som jag minns att jag har stått och köat utanför en butik i väntan på att den ska öppna. Sista gången som jag gjorde det var utanför ICA när jag skulle till att handla frukost efter en blöt utekväll på en svartklubb Solna. Så man kan lugnt säga att jag inte tillhör den skaran av människor som normalt hänger på låset till varken Systembolaget eller premiäröppningar av en ny bensinstation. Men den här morgonen så stod jag där och väntade på att bli insläppt i en leksaksbutik..

Att jag sen tillråga på allt gjorde det tillsammans med en grupp ouppfostrade barn som förväntansfullt väntade på att få storma butiken och slita Musse Pigg och hans vänner i stycken gjorde det hela inte mindre intressant ur en socialantropologisk synvinkel. Även om de trötta föräldrarna med sin insjunkna ögon troligen upplevde horden sina av avkommor som aningen värre än vad jag gjorde. Men samtidigt så har jag aldrig varit med om att en butik måste öppnas med magi för att man ska kunna få komma in. Men redan de gamla romarna praktiserade bröd och skådespel åt folket.

Så jag väntade bara på att någon skulle släppa lös lejonen för att slita barnen i stycken. Men istället så inleddes en procedur med att en av de ohängda slynglarna fick en magisk hatt och tvingades läsa upp en magisk formel..  Och som en väloljad attacksoldat kastade jag mig in i butiken och inom loppet av ett par minuter så hade jag lyckats plocka åt mig mer än vad en flickvän skulle hitta plocka på dig om hon fick en heldag på IKEA.

2015-09-11 08.40.56Äntligen ute på vägarna igen och även om det bara är 13 mil emellan Philadelphia och Elizabeth så är det ändå två timmars bilkörning som gäller utan trafikköer som bromsar upp. Men vad gör det egentligen när man ändå inte har bråttom och man har hård och aggressiv hårdrock på radion så att trumhinnorna nästan slits i stycken av volymen och distade gitarrer!

2015-09-14 12.54.58Väl framme vid Eastern State Penitentiary så fick jag betala $18 för en parkering. Då det var ganska fullt på den ordinarie pareringen så ställde jag mig längst gatan. Och betalade in mig vid ingången efter att jag hade förklarat att jag vet en ensamresenär och på så vis fick smita före en bokad grupp.

Eastern State PenitentiaryJag tänker inte skriva allt för mycket om mina upplevelser då jag anser att det är så många smultron i den här byggnaden som bör upptäckas av varje besökare utan att jag berättar för mycket! Men det är en av de mest intressanta platser jag har besökt när det kommer till medicinalmentalvård. Så det kommer utan tvekan att bli ett återbesök i framtiden. Just för den ruffa och opolerade känslan som hela byggnaden inger under det ständigt pågående renoveringsarbetet.

2015-09-14 14.03.13Förutom Al Capone och andra trevliga myskillar så har även katten Jamie bott på Eastern State Penitentiary. Han eller hon hittades i en cell under renoveringen.

Efter mitt studiebesök på mentalsjukhuset så såg jag en skylt som annonserade om att det snart skulle komma ett Walmart på höger sida. Så det var vara att vrida av vägen och bunkra upp med ytterligare lite godis och för att göra en sista socialsafari på den amerikanska lågpriskedjan.

Sista natten som skulle spenderas på…

Ja ett Country Inn & Suites.. Vanligtvis så brukar det finnas en piccolo om det finns en bagagevagn på hotell. Men precis som med frukosten på den här hotellkedjan så fattas även den dryga lilla djävulen som som ska insistera att han ska bära väskorna till rummet. Så jag fick lasta hela vagnen själv med mina senaste inköp i form av plastpumpor och annat krimskrams ifrån Walmart..

Butik 2015-09-14 21.04.36Vid det här laget är det inget snack om saken..

Det gäller att hitta mat på annat håll när man bor på hotellkedjan Country Inn & Suites. Visserligen så hade jag sett att det låg en sunkig Burger King i anslutning till hotellet men jag var mer sugen på riktig mat och inte bara en tillfällig bukfylla. Så jag tog bilen in till den lilla staden Sterling, VA. Men väl där så visade det sig att alla samtliga restauranger jag hittade stängde redan klockan 21:00. Och klockan hade hunnit passera 21:37 vid det här laget.

Men jag visste att jag hade kört förbi en minimarket på vägen så det fick bli en paniklösning av frysta färdigrätter. Och är det något jag ALLTID får höra ifrån förstagångsbesökaren så är det ”i matbutikerna i USA så finns det hur mycket flingor och juicer som helst att välja på”. Så därför bjuder jag halvironiskt på bilden ovanför..

TacobellThink outside the bun..

Nästan framme vid hotellet så ser jag en Taco Bell vilket även blev resans första drive-in-beställning. Så beväpnad med en välfylld matpåse och en nästan lika stor påse med Svennebanan fredagsmysfoder. Så möts jag av en uppjadad indier som ser ut som att någon ska ha rånbögmördat hans heliga ko eller bara dragit en vals om att kvinnor också har ett värde. För att sedan börja skrika rakt ut om att jag har köpt med mig mat till hans hotell.

Och när jag förklarar att det lätt blir så när man bor på ett loppigt vandrarhem utan någon restaurang! Då börjar han skrika ännu mer om att jag skulle ha frågat efter en meny! För hans släktings-morsas-brorsas-bror driver ett sunkhak med indisk mat som har utkörning till det här samba hotellet! Hur det hela slutar ska jag låta vara osagt mer än att han ringde polisen. Och att det inte blev någon mat beställd, så jag fick äta kalla tacos..

Dagen efter blev det en tidig färd till flygplatsen. Där jag valdes ut för en extra säkerhetskontroll. Börjar bli lite för ofta för att det ska vara slumpen. Men och andra sidan så är jag ju gjort mig osams med säkerhetspersonal i tre länder vid det här laget. Men det gick fort och smidigt sen var det bara att ta terminaltåget till Pir D där jag skulle få tillbringa de tre sista timmarna i USA med att köpa sprit och kopla av i Lufthansas Senator lounge

2015-09-15 14.46.07
Men först så fick det bli en snabbmiddag på Chipotle Mexican Grill

För man behöver ladda upp om man ska hålla sig under en 8 timmar lång flight hem till Svedala igen. Själva beställningen av maten funderar precis som på Subway man pekar och berättar vad man vill ha för tillbehör i sin butito. Då det är en flygplats så är det mycket folk i rörelse och jakten på en sittplats är ofta jobbig. Så jag satte mig ganska så avsides för att kunna få matro.

Men tji fick jag när en hel busslast med kinesiska turister barrikaderar mitt bord. Och ger mig en gratis uppvisning i det kinesiska bordskickets ädla konst. Hittills så har jag bara träffat ett fåtal människor som lyckats ställa till med matkrig med sig själva. Men nu hade jag ett 30tal av dessa samlade för ett konvent vid mitt bord. Så jag tappade matlusten helt och hållet och bestämde mig för att gå loungen.. Men innan dess så lyckades en kines i sällskapet välta ner en tallrik med chili i mitt knä. Hur det slutade får vara är inte ens lämpligt att ta upp i Grattis Världen. Men jag fick honom att betala ett par nya byxor..

2015-09-15 15.44.28Efter mina upplevelser av främmande bordsskick och ett besök i en klädbutik. Så hamnade jag i en av av taxfreebutikerna där jag inhandlade två romflaskor som paketerades inför min avgång. Väl i Lufthansa Senator lounge så fick det bli lite mat. Och det finns inte så mycket att skriva om hemresan faktiskt.
/ JK

Taggad , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )