Slutord om resan: Tågluff 68°Nord – Del 7 av 7

Thon HotellLäs första delen, andra delen, tredje delen, fjärde delen, femte delen och sjätte delen av Tågluff 68°Nord innan du fortsätter läsa.

I den sista delen av min reseföljetong Tågluff 68°Nord så har vi nu kommit fram till Oslo s. Där vi klev av nattåget och jag kan faktiskt erkänna att det var riktigt skönt att resan började nå sitt slut. För även om den hade varit intressant och minnesvärd. Så hade alla missöden och dödtid satt sina spår i min arma kropp. Och tyvärr så fick vi även vår beskärda del av samhällets baksida.

För även om jag har befunnit mig på Oslo S många gånger förut och är väl medveten om problemet med alla tandlösa och påtända heroinpundare som stryker runt byggnaden. Så är det en bedrövlig syn och en sanitär olägenhet med kanyler och annat skräp som ligger öppet på golvet. Som nog varannan Osloresenär har fått beskåda vid något tillfälle i vårt kära grannland. Visst att det förekommer samma problem på Stockholm C. Men inte alls i samma utsträckning som i Oslo som troligen har minst det dubbla antalet uteliggare per capita jämfört med Stockholm.

Men trots det så väntade ändå en riktig hotellfrukost på Thon Hotell Opera. Och det var verkligen en av resans största höjdpunkter och en värdig avslutning! För som jag skrev i den förra delen så fick vi varsin frukostvoucher i samband med vår nattågsresa nerifrån Trondheim till Oslokvällen innan.

Fördelen med hotellet är att det bara ligger ett stenkast ifrån stationen. Så det var bara att promenera dit och lösa in vouchern innan det var dags för att hugga in på croissanter, Nutella, pannkakor, frukt och andra onyttigheter som dukades upp.

FlytogetAv diverse anledningar så bestämde jag mig under frukosten för att ta Flytåget ut till flygplatsen. För att boka om min flight hem till Arlanda senare på kvällen. Så att jag skulle kunna få flyga hem under förmiddagen istället. Och samtidigt strunta i att spendera dagen inne i Oslo på Karl Johan. Och till skillnad ifrån Arlanda Express så har faktiskt Flytåget humana priser för transporten till flygplatsen. Jag betalade endast 180 NOK jämfört med 280 spänn som ockrarna på vårt svenska dito vill ha för en liknande sträcka.

Flytoget2Dock så visade det sig att det var en helt onödig summa som jag hade kastat bort. För jag tvingades ändå att hoppa över spärrarna ute vid Gardermoen. Precis framför ögonen på två imponerade Securitasvakter som knappt höjde på ögonbrynen år mitt skådespel. För min biljett med magnetremsa ville inte alls fungera. Så det blev en improviserad MacGyver lösning på det hela genom att först helt sonika lyfta över väskorna och sen klättra upp och balansera som en lindansös innan jag kunde hoppa ner och gå vidare mot SAS disken.

2015-02-06 10.37.41Efter närmare en timmes krånglande med att prata med både SAS lokala personal och ett långt samtal till den svenska kundtjänsten. Så fick jag veta att jag endast kunde boka om min hembiljett för drygt 2.000 spänn! Så det slutade med att jag spenderade närmare 8 timmar inne på flygplatsen. Och då främst i SAS Gold Lounge medan jag repeterade tyst för mig själv att jag aldrig mer skulle resa i SAS Go.

Och smart nog så checkade jag även in min kabinväska utan att plocka ut de nödvändiga materialet för att kunna arbeta. Jag hade enbart min surfplatta och laddare med mig i ryggsäcken samt ett block. Så jag fick inte så värst mycket jobb uträttat den dagen heller.

2015-02-06 10.38.09Så det fick bli en extra frukost och ett streamat SVT-playmaraton med halvtrött WiFi för att ta igen en del intressanta program som jag hade missat under den gångna veckan. Det hann även bli både middag nere på något ocker till restaurang. Och en rejäl sightseeing inne på flygplatsen innan jag fortsatte tillbaks till loungen.

Gardermoen taxfreeÄven om det är förvånansvärt dyrt med taxfreesprit på Arlanda så är det inte så mycket bättre på Gardermoen om man jämför mot Kastrup. Och det blev även köpstopp när jag försökte köpa två flaskor whisky. För min kvot precis som alla andra resenärers var på EN flaska enligt den lusekoftebärande STASI-personalen i kassan. Så det slutade med att jag fick väntade in mitt resesällskap som hade stannat kvar inne i Oslo. För att sen gå till gaten och borda SK 1488 klockan 20:55 mot svensk mark.

Väl på Arlanda så övervägde jag att det kanske var lika bra att spendera natten där. Då jag ändå skulle kuska vidare med SJ upp till Dalarna dagen efter. Problemet var bara att jag inte hade batteri i varken mobilen eller i surfplattan. Så att jag bara skulle kunna checka av om det fanns några överenskomma rumspriser. Så jag fick spendera en bra stund i SkyCity (vid arbetsborden vänster om informationsdisken). Innan jag fick liv i mina livlinor och kunde undersöka saken närmare.

Det slutade med att jag bokade en natt på Radisson Blu Arlandia som till och med var det billigaste alternativet. Och då brydde jag mig inte enes om att ringa till Rest & Fly några hundra meter bort och fråga om rum. För det är billigare om man bokar online än att dyka upp på plats. Dock så ligger deras bokningssystem nere så man är ändå tvungen att ringa för att boka rummen.

Radisson Blu Arlandia Radisson Blu Arlandia Väl vid incheckningen så visade det sig att jag blev uppdaterad från ett standardrum till ett Business Class-rum tack vare mitt guldkort inom kedjan. Dock så blev det ingen frukttallrik eller välkomstgåva den här gången. Kanske för att jag mer eller mindre anlände mitt i natten och behövde sova

Radisson Blu Arlandia Radisson Blu Arlandia Det blev en trippel Arpeggio när jag väl kommit till rätta i rummet och kunde koppla av efter en intensiv veckas resande

Radisson Blu Arlandia Radisson Blu Arlandia Innan jag lämnade hotellet för att ta mig till SkyCity och ett väntande tåg mot Dalarna. Så han jag med en lång morgondusch och lättare frukost innan jag hämtade väskan och checkade ut.

En lista av kunskap till nästa gång

När jag ser tillbaks på vår Tågluff 68°Nord så kommer jag fram till en del punkter som jag kommer att ta med mig till nästa tågluff. Och jag kommer antagligen att skriva ett separat blogginlägg om detta i Grattis Världen precis som jag gjorde med 17 tips för att överleva en lång tågresa med SJ, Men innan dess så kommer jag nu att snabbt lista några punkter.

• Göra längre uppehåll på de större orterna som jag passerar. För det är på tok för enkelt att bara jäkta sig igenom platser utan att stanna upp och insupa miljön.
  • Försöka åka mer nattåg. Även om jag är skeptisk till att sova i något som påminner om en piñata på ett särskoledisco. Så är det ändå ett spännande sätt att resa på.
  • Planera restiderna lite bättre. För det är inte så spännande att sitta i en tågstol och glo ut över den norska fjällvärlden i 10 timmar.

/ JK

Taggad , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )