19 timmar i Bodø: Tågluff 68°Nord – Del 5 av 7

radisson blu bodøLäs första delen, andra delen och tredje delen av Tågluff 68°Nord innan du fortsätter läsa.

Efter att vi hade landat på Bodø Airport och hämtat upp vårt incheckade bagage. Så gick vi ut på en vindpiskad och isande kall parkeringsplats (vilket kanske inte är så konstigt då vi fortfarande är 9 mil norr om polcirkeln) för att ordna med en taxi till vårt hotell, Radisson Blu Bodø. Dock så visade det sig vara lättare sagt än gjort i den här delen av världen. För taxikön var längre än antalet framkörda fordon. Så vi insåg att risken var ganska överhängande att vi skulle bli ensamma i en taxikur i väntan på nästa taxi..

Och när det bara återstod två bilar och en flock norrmän så började jag tappa hoppet. Men i sista sekunden så får någon den briljanta tanken att de ska samåka. Annars så hade jag nog fått en impuls att kapa den sabla Skodan för att få komma till hotellet. Även om jag hade fått tips om att man lika gärna kunde gå till hotellet. Så var jag inte direkt intresserad att genomföra ytterligare en polarexpedition som den några dagar innan från tågstationen i Narvik till Scandic.

Men det visade sig stämma ganska bra att det hade räckt med en stärkande promenad från flygplatsen till hotellet. För det dröjde inte många minuter innan den svarta siluetten började tona upp sig i kvällsmörkret. Vid entrén till byggnaden så visade sig att hotellet i själva verket är insprängt i ett litet köpcentrum. Även om det faktiskt är bekvämt att ha en arvesenbutik i anslutning till hotellet. Så drog det ner en del på helhetsintrycket att behöva passera en Kinarestaurang och en bowlinghall. Jag har tidigare recenserat hotellet på forumet BusinessClass.se. Men i Grattis Världen så kommer jag att ta ut svängarna lite mer.

Vid incheckningen så fick jag frågan om jag var intresserad av att få en rumsuppdatering. Men jag avböjde erbjudandet för jag hade fått det jag ville ha. Ett win bedroom så att vi åtminstånde skulle få varsin säng och inte behöva sova som två båtflyktingar i en hoppborg den natten åtminstånde. För det är inte så imponerande för nattsömnen att vistas i en tågkupé som leker hela havet stormar.

Resepsionisten berättade även att vi hade fått rum 1212. Så att vi bara skulle behöva gå den sista biten till takbaren. För har alltid mina önskemål om att få bo högt upp och långt ifrån hissen. Enbart för att jag ska kunna stagedivia ner till väntande brandmän om det skulle bli en brand i lobbyn.

2015-02-04 17.06.462015-02-04 17.07.46Någon förtjänar en lavett!

Att förgifta en frukttallrik med något så avskyvärt som den hemska frukten physalis borde belönas med offentlig kölhalning nere i småbåtshamnen! För det är nog den absolut vidrigaste smak som man kan prygla sitt gomsegel med! Och desutom så är den mycket dyrare än en simpel kiwi som desutom är gott. För även om physalisen i fråga fyller en rent estetisk funktion så borde det medfölja en varningstext som informerar om att den lilla frukten är en styggelse och inte bör förtäras. Men allrahelst så lägg dit en kiwi istället..

radisson blu bodøradisson blu bodøradisson blu bodø1980-tals nostalgi

Redan i lobbyn så fick jag en känsla av det. Och det märks tydligt på vårt rum att hotellet inte har genomgått en större renovering sedan mitten av 1990-talet. Då både inredningen och färgsättningen mer  påminner om något från en Las Vegas komedi från 1980-talet och inte om ett halvdyrt Radisson Blu hotell. Jag har ärligt talat sett vandrarhem i Polen med mer smakfull stil än detta.

radisson blu bodø radisson blu bodø radisson blu bodø radisson blu bodøJag kanske börjar bli tjatig om det här nu. Men ska man ta kort på sitt hotellrum så ska man göra det efter att man har flyttat in. För oavsett hur romantiskt eller pampigt rummet än må se ut. Så kommer det inom en kvart se ut som Dresden efter efter de allierades terrorbombningar 1945.

Bodö köpcenterGlasshuset Bodø

Efter att vi hade installerat oss på rummet så blev det en rundtur i centrum. Med ett besök i Bodøs största galleria Glashuset. Som nog mest kan jämföras med ett ICA Maxi i Sverige om man ser till utbudet.

Pasta CarbonaraSom jag skrev innan så har hotellet stannat av någonstans i en gammal amerikansk film. Samma sak gäller tyvärr menyn som erbjuds via room servicen för det fanns knappast något som lockade. Men till slut så bestämde vi oss för varsin Pasta Carbonara för 225 nok styck.

Även om det faktiskt smakade helt okej så påminde det hela om något som man fick laga på hemkunskapen i mellanstadiet. Då man som 10åring fick lära sig baka skons och laga enklare rätter.

radisson blu bodøDå jag kände att det behövdes något mer att äta så pälsade jag på mig rejält med kläder. För att bege mig ut i kvällsmörkret för att hitta något intressant i matväg.

bodø bodøradisson blu bodøEfter en långpromenad på tumanhand och ett besök i småbåtshamnen. Så var det skönt med en liten whisky och ett rejält varmt bad.

Radisson BodöEfter en helt okej nattsömn så smög jag upp ur min alldeles egna säng och tog mig ner till frukostbuffén. Tyvärr så glömde jag mobilen kvar på rummet så därför lånade jag en reklambild från hotellets hemsida. Men den här frukostbuffén vägde upp hela min vistelse på hotellet!

Något fetare men mycket lyckligare lämnade jag matsalen för att gå tillbaks till rummet. Så att jag kunde hämta mobilen och ta mig en morgonpromenad för att plåta lite allt möjligt.

bodø bodø bodø bodø bodø 2015-02-05 08.22.472015-02-05 08.32.36Någon timme senare så återvände jag till hotellet för att packa det sista. Innan det skulle bli dags för 10 timmar ombord på ett tåg ner mot Trondheim.

2015-02-05 10.42.032015-02-05 10.42.31Jag höll på att glömma det. Vi fick utsikt mot Børvasstindenes toppar och inte ner mot småbåtshamnen som jag hade hoppast på. Men jag kommer helt klart att besöka Bodø igen. Men den gången kommer jag att välja ett annat hotell. Om det inte har hänt något radikalt med det här tills dess.

/ JK

Taggad , , , , , , , , ,

2 thoughts on “19 timmar i Bodø: Tågluff 68°Nord – Del 5 av 7

1. […] första delen, andra delen, tredje delen, fjärde delen och femte delen av Tågluff 68°Nord innan du fortsätter […]

Gilla

2. […] första delen, andra delen, tredje delen, fjärde delen, femte delen och sjätte delen av Tågluff 68°Nord innan du fortsätter […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )