Berlin VS Grattis Världen 2 – 0

IMAG0839Första delen av min revanschera med Berlin. Och den som har följt Grattis Världen vet redan på förhand att det här blogginlägget kommer att blotta ett äventyr av misär och oförutsedda komplikation. Så du kommer knappast att bli besviken den här gången heller.

Man skulle kunna säga att allt började redan i måndagsnatt då jag vaknade upp på soffan klarvaken. Så jag bestämde mig för att tag tag i lite jobb innan jag skulle hämta upp ett paket. Dock så visste jag inte då att jag skulle tvingas att vänta en hel dag på min leverans.

FlygbussarnaSova kan man göra i graven..

Av olika anledningar så kom jag inte hem fören runt klockan 23. Och jag som skulle gå upp klockan 04 bara att ställa klockan. Okristligt tidigt så beställer jag en Uber för att ta mig till Centralen och Flygbussarna för att ta mig ut till Arlanda.

Det är faktiskt  första gången som jag åkte med Flygbussarna. Och kanske inte den sista heller, men jag kommer att välja andra transportalternativ om det är möjligt. Just för att det är så pass tidskrävande att åka buss jämfört med Arlanda Express som bara tar 18 minuter.

Men väl på Arlanda så gick både incheckningen och säkerhetskontrollen bra och smidigt som alltid (det finns fördelar med mileruns för att få statuskort). Med ganska så gott om tid hamnar jag i SAS loungen för att äta smuligt bröd och dricka ett glas apelsinjuice för att inte drabbas av skörbjugg.

Men trött som jag är så dröjer jag mig kvar lite för länge och börjar gå mot gate 8 och min flight SK1415 mot Kastrup. Naturligtvis så hör jag att mitt just mitt namn ropas ut i högtalarsystemet bara sekunderna innan jag kommer fram till bordningen. Men jag hinner med planet och sätter mig på 7F.

IMAG0836SAS överraskar

Jag har många gånger klagat på det spartanska matutbud som SAS erbjuder sina passagerare på korta flighter inom Europa. Framförallt inom Norden då man erbjuds en Wasa sandwich och en oätlig nötblandning.

Men om man åker före klockan 09:00 så erbjuds man SAS frukostlåda samt varmt bröd. Och den här gången så blev det salami, ost och paprika som pålägg. Därför ger jag frukosten 4 ananaser av 5.

1 och en halv timme = då har jag gott om tid

Trodde jag när planet taxade in på Kastrup. Jag skulle bara hinna möta upp en kollega på flygplatsen. Och lämna mina resväskor i bagageförvaringen ute i parkeringshuset. Dock så tog det längre tid än jag hade räknat med att ta mig till P4.

För när jag kollade på klockan så hade jag 35 minuter på mig innan jag skulle vara ombord på min flight SK1679 till Berlin. Gott om tid med andra ord kan man tycka. Men om tyskarna är värdelösa på att skylta på sina flygplatser så är danskarna värdelösa på att underhålla sina värdeskåp.

Småstressad provar jag flera skåp utan att lyckas hitta ett som fungerar. Men till slut så hittar jag ett som fungerar. Kollar snabbt på klockan och inser att jag bara har 15 minuter på mig att ta mig igenom säkerhetskontrollen och bort till gaten.

Så det blev en springtur som skulle få vilken kenyansk sprinter som helst att bli avundsjuk. Och naturligtvis så hör jag åter igen mitt namn ropas ut som den sista passageraren. Precis innan jag jag kommer fram till disken och en skrattande dansk som hälsar mig välkommen.

IMAG0841Som tidigare Europas tråkigaste flygplats

Att landa klockan 9:55 i ett grått och regnigt Berlin vad inte så uppiggande som man kanske kan tro. Så jag bestämde mig ganska fort för att strunta i att ta bussen till Berlin Aquarium. Och istället utforska utforska den tråkigaste flygplats som jag besökt på länge.

Sist så hittade jag ju inte ens till D-piren utan fick leta och försöka fråga mig fram. Däremot så var det gudomligt att få dricka gott isté som jag verkligen har saknat sen jag flyttade från Malta i början av sommaren. För även om en flaska kostar €2.5 så är det värt vart enda cent.

IMAG0837Tyskar..

Jag fick ett tips om att man skulle kunna besöka en utsiktsplats uppe på taket till huvudbyggnaden. Enligt skylten så skulle den vara öppen från klockan 10 fram till 18:00. Men under alla de gångerna som jag gick förbi för att kolla om den hade öppnat så blev jag besviken.

IMAG0840Istället fick jag trängas med en skock japaner som tålmodigt stod och väntade i flera timmar på att det skulle öppna eller om de väntade på en buss som aldrig kom. För bara att gå igenom säkerhetskontrollen upp till utsiktsplatsen hade varit värd €2.

Nu syns det tyvärr dåligt på bilden. Men utrustningen måste vara hämtad ju vara hämtad från Mogadishu Airport innan turkarna renoverade flygplatsen. För mer U-landsvarning lär det inte bli på en säkerhetskontroll än den här.

IMAG0838

Men för att vara en sinnessjukt tråkig flygplats så kan ändå Berlin-Tegel vara stolta över denna möjlighet om den nu hade varit öppen. Men som tur var så kommenterade en tjejkompis från Berlin min incheckning på Facebook. Så det blev en öl och lite sällskap under en dryg timme.

LufthansaBusinessLoungeVäl tillbaks på flygplatsen så spenderade jag några timmar i Lufthansa business lounge. Och jag ser fram emot att få Star Alliance Gold status så att jag får besöka Senator loungen. Men att äta lite frukt och koppla av med lite jobb är skönt när man har en mellanlandning på 5 timmar.

Sen så träffar jag en hel del intressanta människor. Av någon andning så hamnade jag i ett samtal med en japansk affärsman som frågade om jag inte hade varit med på planet från Sverige. Sen var vårt samtal igång under någon timme.

Och efter att ha fått mitt namn utropat två gånger under dagen så bestämde jag mig för att gå till D-piren i tid. Men i säkerhetskontrollen så tog det stopp och jag fick genomgå en extra säkerhetskontroll. Men skönt nog så slapp jag höra mitt namn ropas ut den här gången och jag var i god tid till SK0680.

Väl på Kastrup så gick jag snabbt tillbaks till parkeringshuset för att hämta ut mitt bagage. Men när jag kommer fram så blir jag kall. Luckan till mitt skåp är öppen! Men allt bagage och alla mina saker är kvar. Så jag lastade allt på en bagagevagn och gick till business incheckningen.

Försvunnen beställning

Jag har tidigare funderar över hur mycket jag har spenderat på Kastrup. Och den här gången så hade jag några flaskor rom förbeställda som jag skulle hämta ut. Men när jag kommer fram till pre-order disken så finns inte min beställning packad. Sen så hade jag delvis betalat med poäng. Så personalen fick systemsöka för att hitta min beställning.

Trött som jag är så hamnar jag åter i SAS loungen för att vila upp mig lite. Även den här gången så planerar jag att inte få höra mitt namn ropas ut. Så jag går tidigt till gaten och väntar. Men när det börjar bli dags för bording så upptäcker jag att det står Trondheim på skylten.

Tanken slår mig att jag måste ha blandat ihop B4 och D4. Och den som har varit på Kastrup vet att det är var sin sida av byggnaden. Snabb som en iller tar jag mig bort till D-terminalerna och kommer i samma ögonblick på att det är gate B2 som jag ska åka med. Och åter igen får jag höra mitt namn ropas ut i högtalarsystemet.

Nästan hemma!

När vi väl landar på Arlanda så är det bara någon timme kvar tills att jag ska få komma hem och sova efter en resa på nästan 22 timmar. Efter ett snabbt besök vid 7-Eleven disken så kommer jag till Flygbussarna och kan koppla av och njuta. Vid Centralen så plockar jag med mina väskor och beställer en Uber.

När jag hoppar in i bilen så upptäcker jag att jag har glömt min ryggsäck på bussen. Men tänker att jag kan hämta den i morgon. Men kommer samtidigt på att jag har ju för bövelen nycklarna hem nycklarna i den.

Så det är bara att vända på att det ska komma förbi en ny buss så att jag kan få möjlighet att komma i kontakt med hittegods. Skönt nog så löste det sig på drygt en halv timme. Sen var det bara att åka hem och sova.

IMAG0845666

Först dagen efter så fick jag se en ganska så festlig sak- När jag skulle rulla in koden på min ena resväska. Så upptäckte jag att någon hade rullat in 666 kanske en lastare som har gjort det som en markering på att jag är en ond människa som packar med övervikt.

Vad vet jag men humor är det sannerligen. Och om det kommer fram vem som har gjort det så bjuder jag på en öl.

Sjöhistoriska museetNär ska SJ avgå enligt tabellen?

Efter att ha fått avnjuta en 5 timmars skönhetssömn så vaknar jag klarvaken och rastlös. Med tanken att jag ska ta mig till Sjöhistoriska museet och gå på utställningen om tatueringar.

Men när jag vecklade upp persiennerna så såg jag att årets första snö hade börjar fall från himlen. Så jag bestämde mig för att boka ett tidigt tåg upp till Dalarna. Åter på Centralen så hade jag lite tid för att köpa frukost och ta det lugnt. Så får jag höra i högtalarsystemet att 9:45 tåget är försenat försenat över en timme.

Och SJ är ju SJ så jag börjar fundera på om mitt snabbtåg också är inställt. Men jag får ett meddelande om spårbyte och tåget rullar in i tid. Väl på tåget så slår jag på plattan och börjar slösurfa lite. Innan konduktören kommer in och informerar att tåget kommer att gå via Gävle till Borlänge där det väntar ersättningsbussar ner till Sala.

Skönt nog så skulle jag ändå gå av i Borlänge. Men det var synd att jag inte bokade min tågbiljett till Sala. Men efter att jag blev SJ Prio grå så bokar jag nästan alltid korrekta biljetter för att dra in poäng för en gratis resa.

Och trots att tåget avgick i tid så kommer omvägen att innebära att jag blir ca 45 minuter försenad.

IMAG0843Varför går man alltid på det här?

När man åker tåg så har åtminstånde jag en förmåga att alltid bli relativt uttråkad och hungrig. Trots att jag är medveten om att det i 9 fall av 10 är oätligt, dyrt och onödigt. Så dras jag ändå till Bistron. Där kreditkort och SJ- prio kort dras i kortläsaren.

Men när jag väl sätter tänderna i mackan och tar den första tuggan så förstår jag att det inte var den där magiska 10:e gången den här gången heller. För hur kan det komma sig att att industrimackorna är så totalt jävla smaklösa?!

Med alla E-nummer och annat smörja så borde det ju kunna smaka Ost & Skinka om man nu har köpt det. Trots smaklöshet och överpriser så fungerar det trots allt som bukfulla på samma sätt som Mc Donalds gör i nödfall när allt annat är stängt.

Nu är det några dagars vila innan jag ska bege mig ner till Berlin för rond två av min 2 * Berlin Revansch. Och vi får se vad som hinns med på den resan om jag ens hinner ta mig in till Berlin.

/ JK

Taggad , , , , , , , , , ,

2 tankar om “Berlin VS Grattis Världen 2 – 0

1. […] en väska för souvenirer från mina resor. Men nu fick jag dock göra om det hela och dra på ytterligare en resa till Berlin, Men vad för det? Jag gillar berlin skarpt som […]

Gilla

2. […] Jag har besökt Berlin många gånger tidigare. Och bara nu under september/november så blev det tre resor till staden ifråga. Men jag har aldrig riktigt tagit mig tid till att besöka Berlin Zoo. Som är en av stadens två djurparker. Men i den här gången så hade jag bestämt mig för att faktiskt ta mig själv i kragen och spana in lite djur.  Då det förra gången tyvärr blev inställt. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )