Berlin – bombhot och ond bråd hunger

BerlinFör den som har följt Grattis Världen ett tag så är det nog ganska uppenbart att även den här resan på något sätt har spårat ut totalt också. Jag skrev tidigare om min Mileage Run resa till Berlin. Och visst så slutade det med oplanerade inslag som bombhot, 5 trasiga whiskey buteljer och ond bråd hunger.

Dagen startade trots allt åtminstånde ganska hyfsat efter en lång natts sömn på det intressanta vandrarhemmet Jumbo Stay. Och efter att ha inmundigat en spartans frukost bestående av en kexchoklad och en banan. Så åkte jag till terminalparkering P55.

Där jag dumpade mitt fordon för förvaring tills jag skulle återvända senare  på natten. För att pynta 220 spänn för en parkering i anslutning till Terminal 5 är enligt mig ett överkomligt pris. Men hade jag från början vetat vilka vedermödor dagen skulle bjuda på så hade jag mer eller mindre fattat beslutet att åka hem.

Men då hade det inte blivit ett intressant blogginlägg i Grattis Världen och en rolig historia som jag kunde återge i sin sanningsenliga och blästrade form. För det är ju faktiskt riktigt festlig när man väl får varva ner och reflektera.

Lounge

Betala några hundra extra och res i Plus

En fördel med att resa i SAS Plus är att man blir bortskämd på flera olika sätt. Bland annat genom att få slippa köerna till säkerhetskontrollen och incheck för resväskorna. En annan fördel är att man får tillgång till loungerna för lite avkoppling och lite dryck.

För många verkar just loungerna framstå som något magiskt och lite exotiskt. Men det kan närmare beskrivas som ett vuxendagis med lite frukt och annat för viktiga människor i kostym. Som har resande som en del av transporten i sitt jobb.

Jag är väl delvis ett undantag som sällan är på affärsresor och i de allra flesta fallen bara nöjesresor. Men det är ändå skönt att koppla bort hjärnan lite i en fåtölj. Men ärlig talat så tillhör inte någon av SAS lounger det bättre. För jag har besökt en del andra genom åren där SAS inte har varit med och ställt in sin torra brödkorg eller skandinaviska inredning. Som verkar ha skapats av gänget bakom TV-trion i Roomservice.

Men efter att ha degat några timmar i SAS Scandinavian Lounge och försökt att skölja ner den torra frallan. Så var det dags att kliva om bord på dagens första flight SK 1421 en Boeing 737-800. Som skulle ta mig till Danmark och Kastrup med en lång mellanlandning.

SASFrulle

Mätta passagerare kapar inte flygplan

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, MÄTTA PASSAGERARE KAPAR INTE FLYGPLAN! SAS har en utmärkt frukostlåda på samtliga flygningar innan kl 9 för sina Plus passagerare. Och där efter kl 9 så gäller deras bistromeny. Och eftersom flygbolaget har slagit på stora trumman om att dem har lanserat sin nya och hälsosammare meny så ville jag självklart prova några av nyheter under min flygning till Kastrup.

2014-09-09 12.18.33SAS nya meny..

Men då blir jag upplyst om att den menyn endast är aktuell på flygningar utanför Norden. Men att jag kan få en Wasa sandwich och att det finns två smaker att välja på. Så valet faller på en Cream Cheese & Chives. Och den måste kvala in som något av det mest osmakliga som besudlat mitt gomsegel! Den som påstår att den kemiska smaken är välsmakande förtjänar en örfil med en blomkruka.

För att inte prata om nöt och fruktblandningen som till 80% bestod av solros- frön. Visst gillar jag nötter och torkad frukt, men att fylla ut påsen med fågelmat gör den inte rättvisa.

2014-09-09 13.04.00

Drick ty hin håle har sörjt för det sista

Textrefrängen kommer från den skotska författaren Robert Louis Stevensons berömda sjörövarroman Skattkammarön. Och visst måste man dricka sprit ibland och likt en hamster bunkra upp barskåpet ibland.

För redan på Arlanda så bad jag tjejen i business incheckningen snällt om att bara checka mina resväskor till Kastrup. Så att jag skulle få ut dem på bandet för att enkelt kunna packa dem.

För som jag har skrivit tidigare så är det väldigt smidigt att kunna förbeställa sina taxfree varor direkt på nätet. Och sedan bara plocka upp varorna direkt i någon av butikerna på Kastrup.

Och i mitt fall så blev det en blandad kompott bestående av 20 buteljer med med rom, whisky, gin och en liten päronkonjak.  Det resulterade i att många svenskar höjde på sina ögonbryn åt spektaklet. Under tiden som jag packade ned flaskorna i mina incheckade resväskor. Medan danskarna bara log och sa – Ja for fanden, du tage en lille en, før du forlader.

2014-09-09 15.26.43

Ombokad från 1A till 22A med Air Berlin

När jag åter igen skulle checka in mitt bagage i business disken på Kastrup. Så fick jag veta att min andra flight för dagen SK 679 till Berlin var inställt. Och en fribil jakt började för att få med mig på en annan flight till Berlin.

Det slutade med att jag blev omdirigerad till flight AB 8091 med det hyfsade tyska lågprisbolaget Air Berlin. Dock så fick jag i efterhand veta att det lilla flygplanet Bombardier CRJ 200 som skulle ta mig till Berlin från början hade blivit bombhotat.

Och så här i terroristtider så är det ett självklart beslut att blåsa av en bomb- hotad flight. Nu kanske någon inavlad foliehatt pekar ut några araber som amerikanarna påstår ska ha kapat flygplan med mattknivar 2001. Men jag tror inte att det är så enkelt. Och jag vet inte ens om det stämmer för SAS har dock inte bekräftat mitt påstående.

Dagens andra loungebesök

Efter att jag hade dividerat färdigt med personalen i business disken så gick jag via SAS egen fast track där jag fick förklara att jag blivit omdirigerad på grund av det inställda flyget.

När jag väl kom till entrén för SAS business lounge så fick jag åter igen förklara att jag hade blivit omdirigerad till Air Berlin. Men att jag ändå skulle ha tillgång till lite torrt bröd och en fåtölj.  Innan jag skulle bege mig till gaten för att kuska vidare till Berlin.

Dumt nog så kontrollerade jag aldrig bordingtiden för min nya flight då jag trodde att det skulle gå 20 min senare. Men visade sig gå 20 minuter tidigare än den ursprungliga med SAS.

Och att ta sig från den ena änden av Kastrup ut till den andra med några få minuters marginal var spännande. Men jag han till rätt gate och fick till och med spendera några minuter i kö innan jag fick leta mig bak till min nya plats 22A.

2014-09-09 15.17.54

Air Berlin VS SAS Go 1 – 0

Från början så var jag bokad på 1A i SAS Plus med den nu inställda flighten SK 679. Men efter min omdirigering så hamnade jag på stolplats 22A i vanlig ekonomi plats på AB 8091.

Air Berlin är utan tvekan ett av Europas bästa lågprisflygbolag och kan utan tvekan mäta sig med SAS Go, Mina tidigare upplevelser av Air Berlin med sin tyska service höll även måtten den här gången.

SAS skanderar med att dem bjuder på en kopp kaffe eller en kopp té oavsett vilken klass man flyger i inom Europa. Medan Air Berlin bjöd på ett glas cola och en påse salta sesamkex som påminner om tyska kringlor.

Desutom så har Air Berlin faktiskt mycket bekvämare stolar än SAS erbjuder på flesta av sina plan (bortsett från SAS Airbus Industrie A320 som har bra benutrymme).

Bagage

Ack för så ljuva droppar

När flyplanet landade på Berlin-Tegel Airport så var det en busstransfersom gällde till den närliggande terminalen. För den som inte har landat med ett mindre flygplan ute på en startbana.

Så kan får man i regel kliva av flygplanet och sedan dirigeras av minst en person genom en snitslad bana antingen fram till en väntande buss som ska ta en till terminalen eller få får man gå. När vi landade på Modin Airport utanför Warszawa så fick vi gå en och en halv mil från flygplanet till den aktuella terminalen. Eller om det bara var någon kilometer.

Väl när jag står inne i ankomsthallen och väntar på mitt incheckadebagage med de karriäristiska röda-prio-vimplarna. Så känner jag en stark doft som slår emot oss som ett släggslag! Helvete det är en av mina väskor som måste ha gått söner.

När jag väl får av väskorna från bagagebandet så ser jag att den ena väskan droppar lite. Efter en snabbare genomcheck så upptäcker jag att det är upp till 5 flaskor som har smällt i väskorna. Bara att börja packa om och se glad ut.

tegel berlin

Om bara tyskarna kunde lära sig skylta..

Arbeit macht frei är en känd tysk skylt. Men om bara tyskarna kunde lära sig att göra andra skyltar också. Som t.ex. informerar om vart man ska gå för att hitta så skulle det vara underlättande.

Trots att jag har besökt Berlin ett flertal gånger så har jag aldrig direkt tyckt om Berlin-Tegels flygplats. För även om den borde vara enkel att hitta på med tanke på den oktogoniska formen. Så är det väldigt enkelt att gå i cirklar. Och det här är första gången som jag ska flyga från flygplatsen med SAS.

Så om jag bara hade fått åka med SAS till flygplatsen så hade det underlättat mycket. Genom att jag antagligen hade hamnat på samma pir och lärt mig lite från början. (Jag har enbart flugit med Lufthansa till Berlin tidigare).

Att hitta D-piren som SAS håller till vid är inte det enklaste. Och jag kan erkänna att även jag missade utgången till piren trots att jag gick 1,5 varv rund byggnaden.

Flygplatsen erbjuder gratis inte WiF

Det kanske låter som ett skämt. Men det är tyvärr sant att Berlin-Tegel Airport inte har fritt WiFi för sina resenär. Tyvärr så använde jag det det fria WiFi-nätverket  i Lufthansa Business Lounge under min vistelse på flygplatsen. Och den kosta stunden som jag befann mig i avgångshallen så använde jag enbart min mobil för att hålla mig uppdaterad.

Currywurst über alles

Trots att jag aldrig kom längre från flygplatsen än på sin höjd 10 meter och därför aldrig kom till det berömda gatuköket Konnopke’s Imbiss i Prenzlauer Berg. Så lyckades jag ändå nosa upp ett gatukök mellan huvudbyggnaden och D-piren.

Och som jag har skrivit tidigare så Currywurst som närmast kan beskrivas som en crossover mellan Sibylla och en skitig bakgata i Bangladesh.

Dagens tredje loungebesök

Men som jag också påpekat så tar man seden dit man kommer. Efter att ha fyllt ut det tomrum i magsäcken som SAS lämnat efter sig. Så begav jag mig till Lufthansa Business Lounge som nog slår SAS på fingrarna alla dagarna i veckan.

Och det var verkligen en befrielse att så sträcka ut sig i en fåtölj och vila kroppen en stund. Och ladda mobilen och plattan någon timme så att batterierna förhoppningsvis skulle hålla hela vägen hem.

SAS TXL

SAS sabla nötblandning igen..

Efter att jag till slut tröttnade på att hänga i uppe i loungen så begav jag mig till D-piren. Efter den klassiska proceduren med  säkerhetskontrollen så fick jag komma till avgångshallen med en minimal Duty Free Shop med ett lite sprit och godis.

Efter en 45 minuter på en bänk så fick jag borda SK 1678 till Kastrup för en mellanlandning. Väl på planet så såg jag fram emot att få stoppa i mig lite mat under de 40 minuterna som flygningen skulle ta. Men väl på planet så upprepades proceduren.  Med att det inte fanns mer än ett sparsamt utbud av Wasa Sandwich, nötblandning etc.

SAS Motor

Sista timmen hemåt

Väl på Kastrup så blev det flygplansbyte mot Arlanda med SK 1428. Och så hade både min platta och min mobil dö batteridöden. Och jag nära på av tristessen som uppstår när man inte kan göra annat än att sitta still. Väl på Arlanda så flöt allt på som det skulle.

Bortsett från att samtliga SAS-diskar var obemannade så jag fick använda SAS egna formulär för att tjata om min ersättning för det inställda flyget.

Taggad , , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Berlin – bombhot och ond bråd hunger

1. […] nu sist när jag flög till Berlin så hade jag tur i oturen på Tegel-Berlin Airport. Så hade jag åtminstånde tillgång till fritt WiFi i Lufthansas Business Lounge. Men för en […]

Gilla

2. […] För av en slump så hade hon halkat in på Grattis Världen och och läst blogginlägget om mitt turbulenta Mileage till Berlin via Kastrup. Där jag berättar om att SAS ställde in min flight SK 679 och sedan omdirigerade mig till Air […]

3. […] med Berlin och en ny Mileage Run. För sist jag begav mig till den udda staden så slutade det med inställda plan, trasiga Wiskey flaskor och flera timmar på Europas förmodligen tråkigaste flygplats Berlin -Tegel […]

4. […] att önska att jag tog den där bilden. Ett bra exempel när jag önskar att jag hade gjort det är min senaste resa till Berlin som slutade med att jag fick plocka glasskärvor i bagagehallen från några trasiga whiskey […]

Gilla

5. […] mitt första första mileage run till Berlin i september så blev ju min flight från Kastrup bombhotad av några imbeciller. Vilket resulterade i att jag på nytt blev omdirigerad till det tyska lågprisflygbolaget Air […]

6. […] väldigt skeptisk till Berlin-Tegel Airport från början. Innan jag lärde mig att hitta på den dåligt skyltade flygplatsen. Så kanske är det möjligt att jag på sikt även kommer att börja gilla Διεθνής […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )