Strandsatta i Warszawa

Michael-OLeary-at-a-Ryana-012Prolog

Redan från början så hade jag som mål att låta Grattis Världen få återspegla den nakna och oangenäma sanningen bakom mitt liv som vagabond. För till skillnad från andra resebloggar som romantiserar Thailandssemestern med ”älsklingen” som aldrig tar upp baksidorna med kackerlackor eller skatbon till elstolpar. Så ville jag dela med mig av problem och dess lösningar till dig som läsare av den här bloggen.

En extra natt och en omväg hem

Som jag tidigare har skrivit så fick vi redan från början en del problem med två av våra hembiljetter från Warszawa med Ryanair. När vi väl åter igen befann oss på den lilla flygplatsen Modlin Airport. För att lösa problemet så att vi skulle få komma hem till Skavsta igen.

När vi kom till Warszawa så lyckades vi ockupera första bästa taxi som stod vid terminalen. Men samtidigt hittade vi på så vis en skön taxichaufför (med en mustasch som skulle gjort Stalin grön av avund). Men den 45 minuter långa taxiresan till hotellet var då ingen höjdare i den kvava luften och trängseln i baksätet.

Redan när vi åkte med honom till vårt hotell på torsdagen så hade vi gjort upp med taxichauffören om att han skulle hämta oss vid hotellet på söndagen och köra oss till Modlin Airport igen.

Söndag

Vår polske taxichafför var punkltig och väntade på oss i lobbyn. Efter ytterligare 45 minuters kukskande i hans skumpiga Skoda Octavia så befann vi oss åter på Modlin Airport.

Så visade det sig att Ryanair av någon anledning lyckats överboka planet med 14 platser samt att två av våra biljetter hade avbokats. Så jag kollade direkt alternativa hemvägar och bestämde mig för att boka en biljett med SAS hem via Kastrup.

Med en 6 timmar lång mellanlandning för att kunna ta mig in till Köpenhamn och njuta av den vackra staden innan jag åter skulle befinna mig i Stockholm. För det är alltid skönt att komma hem och vila upp sig efter en semester.

Jag har av princip aldirg åkte med Ryanair tidigare och för att vara min första gång så har kålhuvudena verkligen bevisat varför jag alltid åker med premium flygbolag.

308

Men när jag skulle åka tillbaks till hotellet själv så valde jag istället att ta en av flygplatsens egna transferbussar. Vilket skulle visa sig vara ett mycket bra val just för att det var en modern turistbuss med både AC och fritt WiFi (som dock fungerade som ett par burktelefoner i Somalia). Men jämfört med taxiresan så var bussen ren lyx.

Warszawa tågstation

Nytt hotell

Så med vetskapen om att jag skulle tillbringa ytterligare en natt i Warszawa så kollade jag efter ett nytt hotell och det föll på Radisson Blu Centrum Hotel, Så nu var det bara att åter igen ta sig in till Warszawa. När bussen äntligen anlände till det jag tror är en bussterminal så gick jag runt och försökte först orientera mig tillbaks till Bristol Hotell som vi tidigare spenderar vår vistelse på.

Men det slutade med att jag fick ta en taxi för säkerhets skull, annars hade jag nog fått gå runt i någon timme extra. Att man ska vara beredd på allt när man reser är ingen hemlighet. För när jag kom till Bristol så hamnade jag mitt i en Palestinsk demonstration mot Israels terrorbombningar. Och det var nog mer poliser i tåget än demonstranter,

Och efter en att ha lånat hotellets lobbydator för att skriva ut en karta och fått en vägbeskrivning av personalen så gick jag åter igen ut på Warszawas gator för att orientera mig till Radisson Blu. Som jag till slut lyckades hitta efter någon timme i folkvimlet.

2014-08-03 20.03.48

Livet på en ett hotell

För dem flesta som jag pratar så verkar det finnas en illusion om att det är lyxigt och lite exklusivt att bo på hotell så pass mycket som jag ändå gör. Men för att en gång för alla punktera bubblan så kan jag säga så här. Det är ett rum med en säng, ett opersonligt utrymme för några timmars sömn som allt för ofta kan kännas som ett fängelse.

Och precis som jag skrivit tidigare så anser jag att om man ska ta bilderna av sitt hotellrum så ska det synas att man bor i det.

Eller det är kanske en överdrift, men man tröttnar ganska fort. Det bästa med att bo på hotell är faktiskt rumsservice och hotellfrukosten. Men den här gången prioriterade jag att försöka sova ut istället för att äta frukost. Men det fick bli en god örtkyckling med ris för 59 zloty (ca 120 sek).

2014-08-03 21.00.09

/ JK

Taggad , , , , , , ,

3 thoughts on “Strandsatta i Warszawa

1. […] var det en händelserik weekwndresa till Warszawa och nu planeras en resa till Amsterdam, men däremellan kommer (en resa till) Luleå och Boden. […]

Gilla

2. […] på att ta en bit mat på någon av flygplatsens restauranger. Som exempel när jag landade på Modin Airport så slogs jag av att det enbart var en gammal flyghangar med en ynka cafeteria längst bort i […]

3. […] så kände jag inte till detta sist jag besökte Kastrup i samband med min kaotiska hemresan hem från Warszawa. Men den här gången så har jag en färserad födelsedagspresent till mig själv som […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )